De Schumann Akademie

Schumann akademie

Bijna negen jaar geleden bekeek ik voor het eerst de website van de Schumann Akademie en diep van binnen bedacht ik dat ik daar best heen zou willen. Gewoon voor de lol om meer te begrijpen van muziek, niet om er mijn beroep van te maken. Ik was bijna klaar met de opleiding voor Verzorgende IG maar besloot uiteindelijk verder te leren voor MBO verpleegkundige. De Schumann Akademie verdween in een laatje in mijn hersenkast. 

Na twee jaar flink buffelen  was ik in 2010 klaar en mocht ik mij verpleegkundige noemen. Niet lang daarna sprong het laatje open en floepte de Schumann Akademie er zomaar uit. Ergens diep van binnen leek het me nog steeds gaaf om zo’n opleiding te volgen. Uiteindelijk werd het niks want doordat mijn relatie strandde stond ik er financieel minder rooskleurig voor. Ik had er doogewoon geen geld voor. Ik was al lang blij dat ik in de gelegenheid was om de dingen te blijven doen die ik leuk vond. Mijn pianolessen wilde ik niet kwijt, ik had een piano in huurkoop en zong ik het Waterlands Kamerkoor. Met volle kracht werd de Schumann Akademie in het laatje terug gestopt en dat draaide ik meteen maar op slot ook. Een afgesloten hoofdstuk was het. Misschien later, als ik met pensioen was. Toen wist ik nog niet dat ik moet blijven werken tot bijna 68 jaar. Ondertussen overwoog ik wel om een managementopleiding te gaan volgen. Mensen wat ben ik blij dat ik dat nooit gedaan heb. Het is iets wat niet bij me past, terwijl mensen om me heen daar totaal anders over dachten. “Dat is echt iets voor jou, jij staat stevig met twee benen op de grond, laat je niet snel van je stuk brengen. Echt, zo’n functie is jou op het lijf geschreven.” En ach, misschien kan ik dat ook wel, ik denk alleen niet dat ik er gelukkig van wordt. Sterker nog, dat weet ik wel zeker.

Vorige week, toen ik in Brugge een knoop in mijn maag kreeg bij het horen van de muziek die de straatmusici maakten sprong het laatje zomaar weer open. Ik denk dat het slot doorgeroest was, en ja hoor, de Schumann Akademie spookte weer rond in mijn hoofd zodat ik besloot om de website maar weer eens te raadplegen.

Ik blijf het een dure aangelegenheid vinden, maar het geld heb ik er nu wel voor. Tijd blijft een wat rekbaar begrip, maar ook dat heb ik nu meer. Nu struikelde ik over de afstand, want tja, ik moet er dan ‘s avonds voor naar Utrecht. Weliswaar maar één avondin de week, maar wel een lange avond. Laat thuis en meestal staat dan de wekker de volgende dag gewoon weer op half zes. Toen ik nog in Purmerend woonde kon ik die opleiding in Amsterdam Noord volgen. Dat was zelfs met de bus te doen. Maar ja, dat was toen. Twijfelkont als ik kan zijn ging ik mijn hoofd er ook nog eens over breken of ik wel genoeg in mijn mars zou hebben voor deze opleiding. Kortom, ik twijfelde, wist het niet, herkauwde de website nog een paar keer en zag ineens dat de vooropleidingen deel 1 en 2 schriftelijk waren.

Sinds vorige week ben ik student voor de “Vooropleiding Klassiek, schriftelijk (1e fase). Ja, je begrijpt het goed, ik heb me aangemeld en ben aangenomen. De eerste vijf lessen heb ik ontvangen en gisteren, voordat ik aan mijn avonddienst begon,  heb ik een begin gemaakt met de eerste les. Ik heb geen idee hoe moeilijk dit wordt, maar heb er reuze veel zin in. Zoals ik er nu over denk ben ik al tevreden met de eerste en tweede fase van de vooropleiding. Daarmee vergroot ik mijn kennis op dit gebied en wat ik ooit al heb geleerd komt weer bovendrijven. Wat daarna komt zie ik dan wel weer. Wie dan leeft, die dan zorgt.

 

12 thoughts on “De Schumann Akademie

  1. Ik word blij van je verhaal! Wat leuk dat je de kans grijpt je kennis te verbreden, dit is wat bij je past, Wilma. Dat blijkt wel als het telkens uit het laatje floept 😀 Succes met je studie!!

      1. Ik ben overigens wel blij dat er ook veel laatjes zijn die gewoon goed op slot blijven. Dingen die gebeurd zijn, waar toch niets meer aan te veranderen valt. Maar dat deze weer openfloepte geeft aan hoe belangrijk is dit vind.

    1. Ik heb de eerste twee lessen bestudeerd en het huiswerk gemaakt. Ik vind het zo ontzettend leuk, vooral omdat me nu al van alles opvalt in het notenbeeld waar ik voorheen aan voorbij ging. Geweldig!

Leave a Reply

