Dagmerries – vervolg

piano spelen

Morgen is het zo ver, dan ga ik piano spelen voor publiek en ik vind het hartstikke leuk, maar ook eng. Dat is goed, dat is een gezond soort spanning die nodig is om iets moois neer te zetten. Soms betrap ik me er op dat ik in gedachten de muziek oefen. Zonder instrument, dat kan ik misschien beter niet doen, want daar raak ik van in de war. Dan weet ik het  ineens niet meer.

Vorige week moest ik twee nachtdiensten werken en sliep ik dus overdag. Daar raakt een mens op één of andere manier niet uitgerust van. Ook ik niet, ondanks dat ik over het algemeen goed slaap. Weliswaar word ik regelmatig wakker, maar omdat ik toch van mezelf niet eerder uit bed mag dan wanneer de wekker gaat, val ik ook wel weer in slaap. Dan onstaan er dus dagmerries en die gingen uiteraard over het piano spelen. De ergste dagmerrie was dat ik ging spelen en er totaal geen publiek zat. Oké, op mijn lief na dan. Ik weet ook niet wat vervelender is, fouten maken terwijl er toehoorders zijn of foutloos spelen voor een lege zaal.

Maar dan die dagmerrie waarin de noten van mijn bladzijden verdwenen. Echt waar, ze dansten gewoon over de notenbalk en verdwenen aan het eind van de bladzij. Dat veroorzaakte bij mij een groot dilemma. Moest ik die noten achterna, maar dan kon ik niet meer verder spelen of deed ik het dan maar uit mijn hoofd. Veel gaat gewoon uit het hoofd, maar haal niet de muziek weg, dan raak ik in de war en wordt het niets. Misschien wordt dat wel een nieuwe uitdaging: “Uit mijn hoofd leren spelen”.

En wat denk je van de volgende situatie: Ik heb een kopie van de eerste bladzij van de wals van Chopin gemaakt. Het boek hoort dus open te liggen op de tweede bladzij en ja, dat was niet het geval. De kopie had verkeerd in het boek gezeten en en daar had ik niet op gelet. Ik ging dus van bladzij één naar bladzij vier. Het werd een raar soort wals. Dat ik die droom had was niet heel gek, want het overkwam mij thuis tijdens het studeren en volgens mij ook een keer op pianoles. Maar dat is alweer wat weken geleden, toen had ik nog niet eens bedacht dat ik mee zou doen aan “Thank You For The Music”. Het is iets waar ik morgen goed op moet letten.

Deze week had ik geen dagmerries. Dat kon ook niet want ik had geen nachtdiensten. Wel droomde ik iets wat er zijdelings, echt ver zijdelings mee te maken had en het sloeg werkelijk nergens op. Het zit namelijk zo, ik ben voor mijn doen lang niet naar de kapper geweest. Heel logisch heb ik bedacht dat ik, nu het mooiere weer in aantocht is, mijn haar wel weer eens in een iets langer model wil hebben. Het gevolg is dat ik dan niet naar de kapper ga, waar ik overigens toch al een hekel aan heb. Wel heb ik laatst zelf een stukje van de voorkant geknipt, want die pluk irriteerde mij. Volgens mij is het nog niemand opgevallen want commentaar heb ik er niet op gehad.

Met dat haar was ik toch wel in de weer afgelopen week. Waarschijnlijk had ik een aanval van ijdelheid zodat ik me af begon te vragen of ik vóór morgen misschien toch naar de kapper zou moeten. Aan mijn lief vroeg ik of hij het wilde laten weten als mijn haar ‘echt niet meer kon’. Zolang het goed zit ga ik gewoon niet. Misschien red ik het wel tot het 60-jarig huwelijk van mijn ouders, eind mei. Dan zal ik af en toe wel wat van de voorkant knippen, want zo’n lange lok over mijn voorhoofd is dan weer niks. Dat irriteert, dus moet het er af. Mijn lief beloofde plechtig dat hij me zou waarschuwen als “het echt niet meer kan”.

Kijk, en daar droomde ik deze week van. Ik had pianoles, want ik zat achter de vleugel waar ik les op heb. Over mijn spel werd met geen woord gerept en totaal onverwacht kwam er: “Ik vind wel dat je voor zaterdag nog even naar de kapper moet om wat aan je haar te doen.” Het moet toch niet gekker worden zeg. Wie dit zei was niet helemaal duidelijk, want ik zag verder niemand, maar logisch zou zijn als het mijn pianoleraar was.

kapper

Nou mooi dat ik niet naar de kapper ga vandaag. Geen zin in en het zit gewoon nog goed, zelfs die pluk die ik zelf gekortwiekt heb. Bovendien denk ik niet dat ik ineens compleet foutloos zal spelen doordat mijn haar geknipt is.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik een foutje maak. Dat zou zomaar kunnen omdat ik waarschijnlijk toch wel wat gespannen zal zijn. Maar dan moet ik maar bedenken dat het minder erg is dat ik zo’n foutje tijdens het spelen maak dan wanneer een chirurg een fout maakt tijdens een operatie. Dat kan hele nare gevolgen hebben. Van een foutje in mijn spel heb ik hooguit zelf een rotgevoel, maar dat verdwijnt ook wel weer.

Weet je, ik ga morgen gewoon achter die piano zitten en er voor zorgen dat de mensen kunnen genieten. Zelf ga ik er in ieder geval van genieten, want dat ik het ontzettend leuk vind voert toch wel de boventoon.

9 thoughts on “Dagmerries – vervolg

  1. Wat maakt een foutje uit zeg. Het gaat om het plezier wat je erin hebt, dat horen mensen ook. Misschien dat daarom de noten dansten. Niet teveel vanuit het hoofd maar. Het hart is belangrijk ook. Spannend. Als je haar maar goed zit. haha.

    1. Een foutje is ook niet erg, behalve wanneer je daarna niet echt meer in de muziek komt. Gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt. Wel dat ik bij het laatste stuk dat ik speelde een compleet verkeerd slotakkoord neerzette. Dat vond ik wel heel jammer. En inderdaad, als m’n haar maar goed zit. Dat ga ik wel even wassen en fohnen, maar naar de kapper ga ik niet.

  2. Als je niet teveel noten op je zang hebt, gaat het morgen vast en zeker swingend in orde komen Wilma! 😉 Veel succes en vooral veel plezier gewenst.

  3. Wilma geniet van het moment..En hoezo een foute noot…niemand zal het merken in de zaal toch?Maar snap je gezonde spanning…

Leave a Reply

