Buitenbeentje of authentiek

het-buitenbeentje-van-het-raadsel-620889

Je zou van mij best kunnen zeggen dat ik nieuwsgierig ben. Zodra iemand mijn schilderwerk liked op facebook, klik ik het profiel aan. Even zien wie die persoon is. Is dat gek? Ik vind van niet, maar ja wie ben ik? Door zo’n profiel aan te klikken las ik het volgende: Jezelf zijn brengt mensen op je pad die erop horen en houdt degene die er niet op horen er vanaf!

Wanneer je jezelf bent ben je authentiek en volgens mijn huidige leidinggevende ben ik dat. Ik laat me niet snel van de wijs brengen, maak me om sommige dingen niet druk. Dat zijn dan ook de dingen die minder belangrijk zijn. Zo vond zij het stoer dat ik eerlijk aangaf waarom ik niet mee ging met het team-uitje. Ik had ook een smoes kunnen verzinnen dat ik verhinderd was, maar dat deed ik niet. Ik hou ook gewoon niet van dat soort uitjes en als ze in mijn vrije tijd worden georganiseerd vind ik dat ik er voor mag kiezen om niet mee te gaan. Dat heeft niets met mijn collega’s te maken, want daar kan ik het prima mee vinden.

Ben ik altijd zo geweest? Nee, als ik eerlijk ben heb ik een groot deel van mijn leven schipperend doorgebracht. Doen wat in het belang van iedereen was waardoor er regelmatig discrepantie ontstond. Stom hoor, maar als ik deed wat in het belang van mijzelf was veroorzaakte dit hetzelfde. Een regelmatige terugkerende spagaat dus, die letterlijk niet fijn aanvoelt, maar figuurlijk ook niet. Vaak voelde ik me een buitenbeentje, of op z’n minst raar en anders dan anderen. Deed ik mee om er bij te horen dan voelde dat niet prettig aan. Aan de andere kant vroeg ik me maar al te vaak af of het niet raar was als ik niet meedeed en er dus niet bij hoorde. Achteraf bekeken vind ik het idioot dat ik ergens bij wilde horen terwijl het totaal niet bij me paste.

De afgelopen tien jaar heb ik dit voor een groot deel achter me kunnen laten. Dat ging met vallen en opstaan, en soms dacht ik dat ik eindelijk mezelf was terwijl ik nog een stukje verder moest.
Jezelf zijn brengt mensen op je pad die erop horen, en gelukkig zijn die er inmiddels. Tja, er zijn er daardoor ook die niet meer op mijn pad meedoen.

4 thoughts on “Buitenbeentje of authentiek

  1. Fijn stuk en ook voor mij herkenbaar, al ben ik er ook nog niet helemaal uit wat het schipperen betreft. Blijft lastig, maar gaat steeds beter. 😉

    1. Het schipperen komt voornamelijk voort uit het rekening houden met (dat zal het bij jou ook zijn). En dan het liefst met Jan en Alleman. Is voor iedereen goed, behalve voor mezelf en ik ben er een stuk op vooruit gegaan sinds ik dat begrijp.

  2. Goed stuk, Wilma. Je beschrijft precies hoe het werkt. Ik schipper ook nog wel eens, maar in de loop der jaren ook door vallen en opstaan beter geleerd mijn grens te bewaken waar ik mij prettig bij voel!

Leave a Reply

