Dagmerries

koken

Ik ga het nachtleven weer in, dan werk ik ‘s nachts en slaap overdag. Dat begon vandaag al, want ik doe altijd een poging om voor mijn eerste nachtdienst ‘s middags even te slapen. Zo rond 14.00 uur stap ik in bed en zet ik de wekker op 17.00 uur. Natuurlijk slaap ik niet al die tijd, want na klokslag een uur moet ik nodig plassen. Eigenlijk val ik daarna pas in slaap, zodoende werd ik vanmiddag van de wekker wakker. Evengoed verbaast het me iedere keer weer dat ik zomaar midden op de dag in slaap val, maar gelukkig lukt het, want zonder die paar uurtjes slaap kom ik zo’n eerste nacht niet goed door. Dan ga ik overal pijntjes voelen en wordt ik misselijk van de moeheid. 

Weet je wat ik me wel afvraag? Hoe je een nachtmerrie moet noemen als je die overdag krijgt. Heet zoiets dan een dagmerrie? Maar waarom zou ik er überhaupt één krijgen? Is daar aanleiding voor? Nou kijk, het zit zo. Ik heb mijn pianoleraar te eten gevraagd.

Ja hallo hé, is dat dan reden tot nacht- of dagmerries? Helemaal niet natuurlijk, want het wordt gewoon gezellig. Het enige is dat we dan wel allebei een andere rol hebben. Normaal gesproken ben ik de pianoleerling en dan is mijn rol gewoon duidelijk. Ik neem plaats achter de vleugel en ga spelen waar ik op gestudeerd heb. Oké, ik hang wel eerst mijn jas aan de kapstok, zeg netjes gedag en zo. Zijn rol is ook duidelijk, want als ik een stuk gespeeld heb geeft hij aan waar het beter kan: “Mooi gespeeld, ik kan horen dat je hier goed aan hebt gewerkt. Eens even kijken: Kijk eens naar deze maten. Als je daar iets zachter begint kan je het mooi opbouwen en dáár naartoe werken. En dan deze maat, daar moet je die triool een beetje meer tegenhouden. Die gaat nu te snel en je weet dat een triool een vertragend effect lijkt te hebben, terwijl dat niet zo is. Bovendien bestaat ‘ie uit vier noten. En hier moet je een pedaalwissel toepassen, want anders klinkt het vorige akkoord door in dit akkoord. Ga hier maar mee aan de slag thuis.” Allemaal dingen die ik dan eigenlijk ook wel weet, en ja, een beetje hardleers ben ik soms wel. Maar eerlijk is eerlijk, na al die aanwijzingen wordt mijn pianospel er alleen maar mooier door. Vandaar dat ik altijd weer met veel plezier en goede moed naar pianoles ga.

Wanneer hij komt eten hebben we beiden een andere rol. Gelukkig houdt mijn lief de rol die hij altijd heeft. Ja natuurlijk, hij is dan ook gastheer en dat kan hij goed. Hij sjouwt dan onvermoeibaar af en aan met hapjes terwijl ik nog wel eens de neiging heb om maar gewoon te blijven zitten praten. Dus een heel goede gastvrouw ben ik misschien niet altijd terwijl het dan wel de bedoeling is dat onze gast het naar zijn zin heeft. En kijk,  hierdoor krijgt mijn pianoleraar automatisch de rol van gast. Maar stel dat hij dat vergeet en in zijn lerarenrol blijft steken. Misschien gebeurt dan na het eten wel het volgende:

“Je hebt lekker gekookt. Het smaakte prima, maar misschien zou je er aan kunnen werken dat je de uien wat fijner snijdt of hakt. Dan voegt het wat beter in het geheel. Bovendien is het beter om het wat langzamer aan de kook te brengen, dan krijgt het de gelegenheid om ergens naar toe te werken. En roer dan ook wat vaker in de pan, dan mengen de ingrediënten beter met elkaar. Nu was het nog een beetje rommelig. Bij de ene hap proefde ik dit, bij de andere hap dat. Maar verder kan ik wel merken dat je goed je best hebt gedaan.”

Ja maar jemig hé! Krijg je daar dan nachtmerries van die dagmerries heten omdat je overdag moet slapen? Welnee, natuurlijk niet. Het wordt gewoon gezellig. Dat weet ik zelf ook wel. Alleen gaat mijn fantasie wel meteen met me op de loop, zodat ik zoiets gewoon voor me zie waardoor ik bij voorbaat vreselijk moet lachen en dus een hoop voorpret heb.

6 thoughts on “Dagmerries

  1. wat een enig verhaal; heel herkenbaar, maar hoe leuk je bijvoorbeeld de pianoleraar je kookkunst laat beoordelen, haha, een dagmerrie – hopelijk blijf je goed wakker vannacht!

Leave a Reply

