Shaggies draaien.

shaggie-draaien

In de krant las ik een artikel waarin een vrouw laat weten dat zij voor een algeheel rookverbod pleit. Haar longcapaciteit is nog 17% dankzij een leven lang roken, zodat zij de hele dag met een neusbrilletje aan de zuurstoftank gekoppeld is om nog een beetje lucht te krijgen. 

Zelf rook ik niet, nooit gedaan ook. Alhoewel, als ik eerlijk ben deed ik, net als bijna iedereen, op veertienjarige leeftijd een poging. Getver, wat vond ik het vies en ik werd er duizelig van. Belangrijker nog vond ik het een dure grap en gaf ik mijn geld liever uit aan boeken.

In het verpleeghuis wonen heel wat mensen die bijna de hele dag in het rookhok, of buiten, te vinden zijn. Maar ook veel collega’s zijn rokers. Dat begrijp ik dan eigenlijk niet zo goed, want als verzorgende/verpleegkundige zou je beter moeten weten. Het schijnt erg ontspannend te zijn, zeggen zij.

Bij ons op de afdeling woont een meneer die door een eenzijdige verlamming maar één hand tot zijn beschikking heeft. Hij rookt, maar wil per se shag en geen sigaretten. Heel vervelend want ze;f kan hij geen shaggies draaien. Per keer krijgt hij er twee en eigenlijk heeft hij geen geduld om te wachten tot je die twee gedraaid hebt.

Daar zat ik dan laatst in ons teamkantoor, want ja in de zorg moet je wel van alle markten thuis zijn,  shaggies te draaien. Nog niet eerder gedaan, wel vaak gezien en moeilijk leek het me niet. Na een paar mislukte pogingen ging het steeds vlotter en voilà ik maakte een mooi voorraadje shaggies voor de beste man.

Maar mensen, wat krijg je, zelfs alleen al van het draaien van een paar shaggies, een vieze smaak in je mond. Het duurde een aantal kauwgompjes voordat dit weg was.

 

 

Leave a Reply

