Niet aangeboren hersenletsel

hersenen
Je grenzen aangeven als je in de zorg werkt is soms het moeilijkste van dit werk. Want ja, de mensen waarmee je werkt zijn afhankelijk van je en hebben ook niet gekozen voor het leven wat ze nu leiden. En toch moet je ze die duidelijkheid bieden. Zeker als het gaat om mensen met niet aangeboren hersenletsel. Dan zijn duidelijkheid, structuur en grenzen nodig zodat ze niet iedereen uitproberen of tegen elkaar uitspelen.

Na het avondeten wordt ze naar haar kamer gebracht. De televisie gaat aan en zelf gaan mijn collega en ik eten. In de loop van de avond verzorg ik haar voor de nacht. Pyjama aan, inco af, stuit inspecteren, even een washand er langs, insmeren met sudoccrème, make-up verwijderen. gebit poetsen, sieraden af en nog even een praatje over ditjes en datjes.

Gisteravond had ze de bokkenpruik op. Ik vroeg haar mee te helpen en zei: “Trek jezelf maar goed naar het bedhek toe, dan hoef ik niet zo tegen je aan te duwen.” Andere avonden gaat dit prima, maar nu had ze geen zin. Na een paar pogingen, waarbij ze iedere keer terug op haar rug rolde kreeg ik de sneer: “Wat ben jij voor zuster? Kan jij dan helemaal niks alleen?”

Met de mededeling dat ik over 10 minuten terug zou komen deed ik het laken over haar heen en vertrok ik.

Tien minuten later begon het “feest” opnieuw en kreeg ik te horen welke collega’s die allemaal wel alleen konden. Ik liet haar weten dat ik niet die collega’s was en vertrok weer met de mededeling dat ik na 10 minuten wel weer terug zou komen.

Daarna kwam er een “sorry”, hielp zij mee en kon ik haar eindelijk verder verzorgen.

Zondagmiddag kwam ik weer voor de avonddienst op mijn werk aan en maakte even een praatje met haar. Op een gegeven moment zei zij: “Wilma, ik zei vanmorgen tegen je collega dat ik het gisteravond volgens mij met jou aan de stok had. Ik zei al tegen haar dat ik vanavond maar wat aardiger zou doen.”

“Fijn dat je hier zelf nog even op terugkomt. Weet je wat? Dan doe ik ook aardiger dan komt het vanavond allemaal goed.

Deze avond viel er geen onvertogen woord.

2 thoughts on “Niet aangeboren hersenletsel

Leave a Reply

