Hier word ik blij van

 

grunge-music-sheet-background_23-2147492536

Volgend jaar word ik zestig en ik ben mezelf weer opnieuw aan het uitvinden. Het gekke is dat het wat negatief aanvoelde. Zo van, was het niet goed genoeg dan? Ik weet ook precies waar dat gevoel vandaan kwam. Ooit was er iemand in mijn leven die regelmatig zei: “Het is ook nooit genoeg hè?” En dat werd niet positief bedoeld. Het werd als lastig ervaren.

Idioot eigenlijk dat door dit zinnetje dat negatieve gevoel weer komt bovendrijven als ik weer eens iets aanpas in mijn leven. Gek genoeg is het helemaal niet negatief. Sterker nog, vandaag zijn iemand tegen me: “Leuk toch!” Inderdaad, want ik word hier blij van.

Mijn hele leven lijkt een zoektocht. Maar is dat ook niet zoals het leven voor bedoeld is? Stilstand is achteruitgang, maar door te zoeken naar wat er allemaal in je zit ontwikkel je jezelf.

Ik ga niet mijn hele doopceel lichten, maar til een klein stukje van de sluier op. Van kerkorgel en actief op muziekgebied binnen de kerk stapte ik over naar de piano. Dat ik de kerk verliet heeft hier zeker invloed op gehad. Ik raakt er een hoop door kwijt en het duurde een hele poos voordat ik er op muzikaal gebied iets voor in de plaats kreeg.

Van kerkkoren naar klassieke koren. Niet alleen piano spelen maar ook een koorlid, een sopraan, begeleiden en de muziek uitvoeren. Dit raakte ik weer kwijt door te verhuizen naar een ander deel van het land. Weer ontstond een zoektocht op muzikaal gebied. Zoeken naar een pianodocent en een koor. Van de ene pianodocent naar een ander en bij de laatste ben ik beter op mijn plek. En juist door de activiteiten van deze docent besloot ik om te gaan zingen en spelen. Geen klassiek, maar ander repertoire zodat ook dit weer een zoektocht gaat worden. Ach, ik kom er wel. Waar dan? Bij mezelf, denk ik, maar het voornaamste is dat ik er blij van word.

Ah, nu zet ik je misschien op het verkeerde been, want nee, ik ga mezelf niet op de gitaar begeleiden. Ik hou me bij de piano.

Heerlijk dat ik het aandurf om mezelf opnieuw uit te vinden zelfs al word ik volgend jaar zestig.

4 thoughts on “Hier word ik blij van

    1. En dan word je zeventig? Maar dan kan je toch ook nog van alles uitproberen? Denk ik. Of word je dan zestig. Ik lees net je verhaal over de loterij en bedenk ineens dat ik je reactie misschien verkeerd interpreteerde.

  1. Je bent op een fantastische manier bezig, Wilma. Ik word over een paar weken ook weer een jaar ouder, maar altijd nog nieuwsgierig naar nieuwe dingen. Dat is toch wat het leven ook leuk maakt 😀

    1. Ja, dat is ook wat het leven leuker maakt. Jammer dat ik 20 jaar met een man getrouwd ben geweest die dat als negatief en lastig ervaarde. Ik heb nog steeds de neiging om onzeker te worden als ik weer iets nieuws uit wil proberen. En dat is toch een beetje jammer. Ik vraag dan zelfs aan mijn lief of hij het niet erg vindt dat ik weer iets nieuws er bij ga doen. Gelukkig is deze man totaal anders en het lijkt soms alsof ik daar niet aan wennen kan.

Leave a Reply

