Te veel vrijheid

boos-en-verdrietig

Ze is een jaar ouder dan ik en heeft een gedeeltelijke eenzijdige verlamming. Als ik bij haar kom begroet ze mij met: “Hallo meid, alles goed?” Als ik haar verzorg vraagt ze een aantal keer of het allemaal wel lukt. Na de zorg wordt ze naar haar vaste plek aan tafel gereden en ‘s middags gaat ze meestal een uurtje naar bed. Soms wil ze na het slapen lekker in bed blijven liggen een andere keer wil ze er liever uit.

Haar echtgenoot bezoekt haar dagelijks als hij uit zijn werk komt. Ze gaan naar beneden om iets te drinken of gaan naar buiten. Een enkele keer gaan ze samen uit eten.

Sinds kort heeft ze meer vrijheid door de inzet van een trippelstoel en kan ze de afdeling verlaten. Vaak zit ze beneden te wachten op haar man. Dat wachten duurt lang, vooral als ze daar ‘s morgens al gaat zitten. Ik zie haar veranderen in een opstandig, boze en verdrietige vrouw. Dan, van de ene op de andere dag wil ze niet meer eten. “Het hoeft voor mij allemaal niet meer”. Om haar van beneden naar boven te krijgen moet je heel wat in je mars hebben, want ze weigert. En als ze boven is moeten we veel moeite doen om haar te laten eten. Lastig, want ze is diabeet en insuline afhankelijk.

“Wil je mij vertellen waar je zo boos en verdrietig over bent?”

Nee, ze wil er niet over praten.

“Ook niet als ik je naar je kamer breng en we even rustig kunnen zitten?”

Dat wil ze wel, maar eenmaal in haar kamer krijg ik weinig uit haar en blijft ze herhalen dat het voor haar allemaal niet meer hoeft.

“Ik begrijp het niet zo goed, want voorheen zat je altijd aan dezelfde plek aan tafel en kon je alleen ergens anders heen als wij je brachten. Nu heb je een trippelstoel en kan je jezelf verplaatsen. Eigenlijk heb je veel meer vrijheid dan voorheen.”

Ze kijkt me een poosje aan en zegt dan: “Maar ik kan niet meer naar de winkel om boodschappen te doen.”

Heeft ze teveel vrijheid en ziet ze daardoor beter wat er allemaal niet meer kan? Ik kaart het aan bij collega’s en het wordt aan de dokter voorgelegd. Daarna besluiten we dat zij voorlopig ‘s morgens in haar passieve rolstoel zit en pas na de middag maaltijd in de trippelstoel wordt geholpen. Ze lijkt weer wat meer tevreden en soms besluit ze dat ze ‘s middags even naar bed wil. Vaak wil ze er dan niet meer uit en ligt ze televisie te kijken of leest ze in haar boek.

Vrijheid kan voor sommige mensen ook te veel van het goede zijn. Soms vergelijk ik het met de hoeveelheid vrijheid die je je kinderen geeft. Ook bij hen is teveel vrijheid niet altijd goed en worden ze wispelturig en onhandelbaar.

2 thoughts on “Te veel vrijheid

Leave a Reply

