Mijn januari dip

januari-dip

Kan dat, het verleden veranderen? Er zijn momenten dat ik het graag zou doen. Dan had ik niet dat, maar juist dit gedaan. Dan had ik bepaalde zaken eleganter aangepakt of me er bij neergelegd. Nee, dat laatste niet, want dat heb ik te vaak gedaan in het verleden. Zit dat in de genen of was dat aangeleerd. Normaal gesproken ben ik hier niet zo mee bezig, maar nu, tijdens mijn januari dip en door het lezen van een boek houdt het me met een bepaalde regelmaat bezig.

Mijn januari dip, die ieder jaar terugkomt en dat al jaren doet. Heeft het te maken met het grauwe weer of gewoon met dat nieuwe jaar waarmee we iets moeten. Het jaar waar ik voornemens voor had moeten hebben. Of is het gewoon de realiteit dat er eigenlijk niet veel verandert. Het ouder worden heeft als voordeel dat ik weet dat mijn dip na een week of drie altijd weer minder wordt. Na de verjaardag van mijn moeder, vandaar dat ik dit zo goed weet. En nee, ik kan me niet voorstellen dat mijn dip daarmee te maken heeft.

Op 22 november 1963 was ik vijf jaar oud. President Kennedy was doodgeschoten. Het zal absoluut aan mij voorbij zijn gegaan en toch herinner ik me bepaalde dingen. Zo zag ik in “Het aanzien van 1963” een foto van Jackie Kennedy met haar twee kinderen tijdens de rouwplechtigheid. Ik werd verdrietig van die foto, maar was ook gefascineerd door de haarband die Caroline Kennedy in het haar droeg. Dat wilde ik ook, net als zij.

mijn-januari-dip

 

Nu lees ik het boek “22-11-1963” van Stephen King. Een dikke pil van 879 bladzijden. In dit boek ontdekt een man een route naar het verleden. Hij heeft een hamburger restaurant en het menu is belachelijk goedkoop. Wat doet deze man? Hij koopt zijn vlees in het verleden en komt dan terug. Zijn uitstapjes duren soms een paar dagen, soms een paar uur. Maar in de tijd waarin hij leeft is hij nooit langer dan twee minuten weg.

De man blijft een jaar of wat weg, krijgt kanker en als hij terugkomt ziet hij er heel ziek en stukken ouder uit. Dat is een rare gewaarwording, want hij is niet langer dan twee minuten weg geweest.
Uiteindelijk vertelt hij het verhaal aan een trouwe klant en hij vraagt hem of hij wil proberen om de moord op Kennedy te voorkomen. Na veel wikken en wegen besluit de trouwe klant dit te willen doen en verdwijnt naar 1958 waar hij eerst een andere moord voorkomt. Het verleden veranderen blijkt moeilijk te zijn, want er zijn allerlei omstandigheden die hem tegenwerken.

Hij gaat, met de aantekeningen van de hamburgerman, op zoek naar Lee Harvey Oswald en wil weten of deze alleen opereerde of deel uitmaakt van een netwerk. Om die reden onderzoekt hij of de mislukte moord op generaal Walker door Lee alleen is gepleegd.

Tja en dat onderzoek heeft hij nooit helemaal af kunnen maken, want doordat hij zelf in het leven van anderen was gestapt gebeurde er in het leven van zijn geliefde iets cruciaals. Op het moment dat hij Lee wilde achtervolgen werd zijn geliefde met de dood bedreigd door haar ex. Hij moest dus de keus maken of hij haar ging redden of niet. Het werd het eerste en op het moment dat hij daar aankomt blijkt de ex van zijn geliefde haar wang open te hebben gesneden. Niet een gewoon sneetje, maar door en door met blijvende schade aan. Hij vraagt zich af of dat ook gebeurd zou zijn als hij in het heden, in 2011, was gebleven. Zo zie je dat hij wel degelijk veranderingen teweeg brengt, maar dat deze niet altijd gunstig zijn.

Het boek spookt af en toe door mijn hoofd en ondanks dat wat daar gebeurt niet kan rijzen er bij mij vragen. Had ik anders kunnen handelen vroeger, had ik een ander leven kunnen hebben dan ik gehad heb. Zou ik dan nu een ander soort mens zijn? Een beter mens of misschien wel een slechter mens? Ik kan niet terug naar situaties in het verleden om er anders mee om te gaan. Ik kan beslissingen die ik nam niet terugdraaien. En als ik heel eerlijk ben weet ik dat ik bepaalde dingen toch weer hetzelfde zou doen. Beslissingen die ik genomen heb zijn meestal niet in een opwelling genomen. Wel gingen er vaak heel veel dingen aan vooraf en was ik soms te laat met het nemen van een beslissing. Dan sudderden dingen maar door en veranderde er eigenlijk niets. Als ik dan een beslissing nam was die vaak nogal rigoureus.

Vandaag is het 11 januari en over een dag of tien is mijn januari dip hoogstwaarschijnlijk op z’n retour. Dan vraag ik me niet meer af of wat ik doe wel enige zin heeft. Ondertussen ga ik gewoon door met “doen”. Gelukkig laat ik de dingen die ik graag doe er niet door achterwege. Als er iets is wat ik de afgelopen jaren heb geleerd is het wel dat ik maar beter gewoon door kan gaan met waar ik mee bezig ben. Ook tijdens die januari dip.  En wat zeker helpt is dat ik ‘m niet meer zo heel serieus neem.

7 thoughts on “Mijn januari dip

  1. mooie beschouwing aan de hand van een boek waar ik de moed niet voor heb, alleen al omdat het zo dik is! mijn levensmotto is al heel lang ‘wat gebeurt is aan de beurt’ ~ op het moment zelf niet altijd makkelijk, maar ja, je kon niet anders, dan had je dat wel gedaan en al doende kom je achter dingen, zoals zo’n januari-dip – prachtig toch hoe laconiek je er nu mee om kunt gaan en het nog kunt opschrijven ook, op een manier die invoelbaar is, lieve groet, anne

  2. Mooi dat je door het lezen van dit boek een kijkje in jezelf neemt en het ook nog deelt op zo’n manier die zo duidelijk is, invoelbaar zoals Anne hierboven zegt. Mooi ook dat je tot inzicht bent gekomen dat het ook weer overgaat en je bezig blijft met dat wat je leuk vindt om te doen.

  3. Nu heb ik afgelopen jaar al een (nog dikkere) pil van King gelezen (Het/It) maar dankzij je verwoording van je januari-dip heb ik ineens enorm veel zin om ook deze maar eens te gaan lezen.

Leave a Reply

