Giechelen als een puber

giechelen

Hij is net zo oud als mijn jongste dochter, 29 jaar, maar ligt de hele dag in bed omdat zijn lichaam vergroeid is. Ook is niet alles in verhouding met elkaar en is zijn bovenlichaam ontzettend zwaar, in tegenstelling tot zijn benen. Met de passieve lift kunnen wij hem niet meer uit bed halen, dat is onverantwoord. Zijn vader komt regelmatig en die tilt hem uit bed, zodat hij in zijn ligrolstoel kan. Wij mogen dit gewicht niet tillen en dat is maar goed ook, want dan zou de slijtage bij ons helemaal snel toeslaan.

Humor heeft hij genoeg. Als hij weet dat je kippenvel krijgt van zijn tandengeknars doet hij het juist en ligt hij in een deuk als je roept: “Hé, hou op, ik krijg er kippenvel van”,

Laatst lag hij wat laag in zijn bed en ik bedacht dat ik hem met behulp van het steeklaken misschien wat hogerop zou kunnen krijgen. “Zet je schrap hè”, zei ik terwijl ik aan het hoofdeind stond en het steeklaken vastpakte. Ik tel tot drie en dan ga ik trekken. Zo gezegd zo gedaan en……………………….kgrgrgrgrrg, er zat een grote scheur in het laken. Hij kwam niet meer bij, terwijl ik quasi beteuterd tegen hem zei: “O jee, wie moet dat betalen? Ik zeker hè? Nou mooi dat ik de rekening met je deel, want jij lag op het laken toen ik trok.” Een grote giechelbui was het gevolg.

De volgende dag kwam ik hem weer verzorgen, waarbij ik terugviel op het voorval met het steeklaken en zei: “Vandaag doe ik maar een beetje voorzichtiger, want anders is mijn salaris wel heel snel op.”

Gisteravond verzorgde ik hem weer voordat hij ging slapen. “Weet je dat het heel glad wordt vanavond? Ik denk dat ik maar op mijn schaatsen naar huis ga. Dan schaats ik over de snelweg naar huis.” Hij begon meteen aanstekelijk te lachen. “Misschien haal ik de 130 km wel en weet je, dan kom ik in de krant en word ik beroemd. Dan vertel ik meteen dat ik hier werk en komen ze me op de afdeling interviewen zodat dit huis en alle bewoners ook in één klap beroemd zijn.

Samen bleven we nog even na lachen voordat ik bij hem het licht uitdeed en mijn werk vervolgde.

2 thoughts on “Giechelen als een puber

Leave a Reply

