Zorg om van te rillen

zorg-om-van-te-rillen

Van de week las ik een artikel in De Telegraaf waarin een oud verpleegkundige alarm slaat over de ontmenselijking in de zorg. “Zorg om van te rillen” stond er als kop boven het artikel. De bezuinigingen in de zorg maken ons werk er inderdaad niet makkelijker op, maar in wat ik las herkende ik mijzelf en ook mijn collega’s niet.

Onze dag start 7.00 uur en ik begin dan bijna altijd met één bewoner haar medicatie te geven. Gemalen medicatie met appelmoes. Lepeltje voor lepeltje gaat dit bij haar naar binnen. Het duurt even voordat het tot haar doordringt wat ik van haar wil. Daarna krijgt zij een beker pap en als ik daarmee klaar ben, ben ik al bijna een half uur verder. Dan is zij nog niet gewassen en aangekleed. Dat wordt gedaan als alle andere bewoners klaar zijn, zodat we de tijd voor haar kunnen nemen. Zij krijgt haar koffie op bed, omdat dit beter gaat dan wanneer zij eenmaal in haar rolstoel zit.

Ik zie wel degelijk humor en emotie, zowel bij onze bewoners als bij het personeel. Dit in tegenstelling tot wat in het artikel stond. En nee, ook ik vind het niet fijn als een agressieve bewoner mij openkrabt knijpt, slaat of bespuugt. Het gebeurt echter wel, maar ik word steeds handiger in het ontwijken hiervan. Een kwestie van anticiperen.Dit gedrag bij dementerenden is mijns inzien het resultaat van het het zo min mogelijk toedienen van psychofarmaca. Iets wat de overheid in het leven heeft geroepen. Dit jaar staat dan ook in het teken van “leven in vrijheid”. Ook voor dementerenden, iets waar ik mijn vraagtekens bij heb. Maar goed, bij ons wordt dan ook niet snel naar haldol gegrepen, maar in sommige gevallen zou ik dat eigenlijk wel prettig vinden. Dan lopen mijn collega’s en ik misschien wat minder lichamelijk letsel op.

Er wordt veroordelend over gesproken dat wij om klokslag vier uur naar huis willen. Wat is daar precies op tegen? Wij werken overigens van 7.00 – 15.30 uur en willen dus al een half uur eerder naar huis. Dan hebben wij onze portie geduld wel opgesoupeerd en zijn we gewoon moe. Bovendien worden wij afgelost door de avonddienst. Die zijn ook met te weinig, net als wij overdag, maar zij nemen het stokje van ons over. Het is dus niet zo dat we, als de werktijd om is, de dementerende ouderen in hun eentje achterlaten.

Ook mijn collega’s en ik blijven wel eens langer. Als een familielid mij nog even wil spreken en het is 15.25 uur, zeg ik niet dat ik eigenlijk over vijf minuten naar huis mag. Of als de verpleeghuisarts om 15.20 uur nog even met ‘iets’ komt wat nog geregeld moet worden. Ook dan blijf je om dat af te handelen. Maar ook als familie een gesprek wil en niet op een door ons gewenst tijdstip kan, dan komen wij gewoon een half uur eerder voordat onze avonddienst begint, of we blijven wat langer na onze dagdienst. Het lijkt soms nooit op te houden. Ik beperk dit echter tot het minimum, want volgens mij kan de oplossing voor het personeelstekort nooit liggen in het vrijwillig langer blijven of eerder beginnen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Dan ben je werknemer en vrijwilliger tegelijk. Stel dat wij dat met z’n allen gaan doen en op die manier de verpleeghuiszorg draaiend houden zoals het eigenlijk in onze ogen zou moeten. Dan zijn wij, de werknemers, voortijdig opgebrand. Is dat dan de bedoeling?

En tot slot voel ik me door het artikel in mijn hemd gezet. Ergens onderaan het artikel staat een regeltje: “De goeden niet te nagesproken”. Ik ben bang dat de lezer dit niet eens meer leest. Die wordt aan het begin van het artikel al boos en heeft zich tijdens het lezen van dit artikel een uitgesproken mening over mij en al mijn collega’s gevormd. Om die reden vind ik het heel jammer dat de redactie van De Telegraaf mijn reactie niet geplaatst heeft.

Leave a Reply

