Pubers

pubers

Soms struikel ik over de pubers en dan heb ik het niet over de puberkinderen van mijn lief, maar over al die scholieren in de supermarkt. Speciaal voor hen waren er groene winkelmandjes. Stonden deze er niet, dan moesten zij wachten tot er één teruggezet werd. Stond die er niet, dan moesten ze wachten. Dit beleid is op de schop, geen idee waarom. Zorgen deze scholieren soms voor een mega omzet en kan de supermarkt niet meer zonder hen?

Gisterochtend, om negen uur, moest ik even naar de supermarkt en zag al vanuit de verte dat ik niet de enige was. Verbazingwekkend genoeg waren de fietsenrekken bijna leeg, maar de ruimte vóór die rekken stond vol. Er was bijna geen doorkomen aan. Via de andere kant lukte niet, want er was markt en de boel is dan zo goed als geblokkeerd. Fietsen, fietsen en nog eens fietsen. Pubers, pubers en nog een pubers. De hele supermarkt wemelde er van. Pubers met zakken croissants in hun handen. Niet een zak met twee van die dingen, nee, een stuk of tien. Pubers met zakken chips, donuts, stokbroden, pakken Snickers, blikjes energy drink, flessen cola en weet ik wat nog meer.

Pubers bij de gratis koffiehoek, allemaal met een bekertje koffie in de handen. Heel verloren zat er een al wat oudere man aan tafel, ook met een bekertje koffie. Hij bekeek de boel eens en ik vroeg me af wat hij hiervan vond.

Dit fenomeen bestond voorheen alleen rond lunchtijd. Rond die tijd doe ik dus geen boodschappen meer. Voordat je een keer aan de beurt bent bij de kassa heb je wortel geschoten.
Nu zijn ze er ‘s morgens al en ik vraag me af of de scholen inmiddels al later begonnen zijn vanwege het puberbrein dat de aansluiting mist met vroeg opstaan. Of hebben ze soms nu al pauze? Misschien is er wel een les uitgevallen of hebben ze standaard een tussenuur? Overigens herhaalt zich dit weer om een uur of vier. Even een boodschap doen als ik uit mijn werk kom doe ik dan ook maar niet meer.

Soms vraag ik me af wanneer er een generatie komt die bedenkt dat het misschien handig is als pubers weer gewoon ‘s morgens hun brood smeren om mee naar school te nemen. Maar ook vraag ik me af waarom deze kinderen niet gewoon thuis ontbijten met een kopje koffie of thee. Waarom moet dit in de supermarkt gebeuren? Weten hun ouders dit? Vinden zij dit de gewoonste zaak van de wereld of hebben zij het te druk met zichzelf?

Ik ben me er ook echt wel van bewust dat niet alle scholieren hier rondliepen. Als dat zo zou zijn was er helemaal geen doorkomen meer aan. Begrijpen doe ik het echter niet en ik trek meteen maar de conclusie dat ik niet meer van deze tijd ben. Gelukkig niet!

Leave a Reply

