Deja vu

DSCN4281

 

Het was schitterend weer en we besloten om vanuit Oostkapelle naar Middelburg te fietsen. We haalden onze fietsen uit de fietsenschuur van de mini-camping en gingen via de fietsknooppunten op pad.

IMG_5952

We bekeken de Oostkerk van buiten, maar ook van binnen. Een pracht van een orgel stond er. Jammer dat mijn lief er niet op mocht spelen. Hij raakte er bijna aan gewend nadat in dorpjes rond Willingen de kerken gewoon open waren, maar ook het orgel niet op slot zat. Als organist is de drang om even te spelen dan meteen heel groot. Ooit bespeelde ik ook het kerkorgel, maar nadat ik dit instrument heb ingeruild voor de piano heb ik geen orgel meer aangeraakt. Ook op dit soort momenten voel ik die behoefte niet, maar die van mijn lief begrijp ik daardoor wel.

 

dejavu 1

Na een patatje met bamischijf te hebben gegeten besloten we de Kringloopwinkel een bezoekje te brengen. Het was een allegaartje van spullen en al snel hadden we in de gaten dat er voor ons niet veel bij was. In het centrum had ik een boekwinkel ontdekt waar ik toch echt even een kijkje wilde nemen. Dat is altijd gevaarlijk, want ik kom vrijwel nooit zonder boek naar buiten. Nee, ik zou niets kopen, want ik had op de Deventer boekenmarkt al genoeg boeken gekocht. Bovendien had ik bij mijn ouders in een kist met boeken geneusd en daar het nodige uitgehaald.

dejavu

Eenmaal binnen kreeg ik het eigenaardige gevoel dat ik hier al eerder geweest was. Maar niet met mijn lief, dat kon niet, want we waren nog nooit samen in Middelburg geweest. Het gekke was dat mijn lief precies hetzelfde gevoel had. We liepen er wat rond en het gevoel van herkenning werd groter en groter. Waren we hier dan wel samen geweest en waren we dat gewoon helemaal kwijt?

We struinden tussen de boeken en ik las her en der in een boek een passage. Veel over de psyche van de mens, waar ik altijd in geïnteresseerd ben. Vandaar mijn vele denken waarschijnlijk. Eigenlijk wil ik altijd alles wat er gebeurt begrijpen, zodat ik er op één of andere manier mee om kan gaan. Inmiddels ben ik wel zo ver dat ik er achter ben dat het niet zo werkt. Soms begrijp ik best waarom iets gebeurt, maar kan ik er vervolgens helemaal niets mee.

Maar dan dat gevoel van een deja vu, dat liet met niet los en ik liep naar een verkoopster die achter een balie stond. “Hebben jullie in andere plaatsen ook dit soort boekwinkels?” Ze keek me verbaasd aan. “Ik heb het gevoel dat ik hier al eens ben geweest met mijn man, maar dat kan bijna niet, want we zijn nog nooit samen in Middelburg geweest.” Ze keek nog net niet meewarig, maar nee meer van dit soort zaken waren er niet in Nederland. En toch was ik in zo’n winkel geweest met mijn lief. Ik wist zelfs nog dat we daar een Stabilo pen hadden gekocht voor zijn zoon. Gek dat ik zoiets onbeduidends dan ineens wel weet.

deja vu ministerie

“Kom we gaan een rondje om de Abdij lopen, dan weet ik zeker of we hier al eerder zijn geweest”, zei mijn lief. Inmiddels waren we daar wel van overtuigd al bleef het een raadsel waarom we ons dat niet meer herinnerden. En ja hoor, in een straatje zagen we een winkelpand waarop stond “Zeeuws Ministerie van chocolade en culinaire zaken”. Dat hadden we ook al eerder gezien. Na diep graven in ons geheugen ontdekten we dat we in oktober 2014 een weekendje naar Vlissingen waren geweest. We waren vroeg vertrokken en konden nog niet in het hotel terecht, zodat we besloten om een bezoekje aan Middelburg te brengen. Niks deja vu, we waren hier gewoon al eerder geweest.

Door alle consternatie verliet ik deze keer overigens wel het pand zonder een boek te hebben gekocht.

2 thoughts on “Deja vu

  1. Ik kan het ook nooit uitstaan, wanneer ik iets herken en het niet kan ‘thuis brengen’ Wilma. Zodra ik het weet is het meestal een hele opluchting!

Leave a Reply

