Nachtdienst

nachtdienst

Mijn laatste dienst, voordat ik van mijn twee weken vakantie ga genieten, was een nachtdienst. Ik heb hier wel weer even aan moeten wennen. De afgelopen zes jaar werkte ik vrijwel alleen dagdiensten. Als ik eerlijk ben vind ik het een fijne afwisseling. De dagdiensten zijn vaak heel druk. De avonden ook, maar op een wat minder inspannende manier. ‘s Nachts slaapt toch vrijwel iedereen, een enkeling daargelaten. Niet dat ik dan niets te doen heb, want onwillekeurig ben je toch zo’n hele nacht in touw en zo tegen zessen kan ik de wijzers van de klok wel vooruit kijken. De eerste collega kwam goddank al om kwart voor zeven binnen. Om zeven uur is het overdragen geblazen en dan zit het er op.

Mijn collega van de avonddienst was nog maar net weg toen kwam er al een dame haar bed uit. Totaal verdwaasd liep zij, in lang nachtgewaad, door de gang. “Waar ben ik?” Met grote ogen keek ze om zich heen. Ik liep, of eigenlijk was het meer een soort schuifelen met haar terug naar haar kamer. Voetje voor voetje kwamen we heel langzaam dichterbij. “O ja, daar met die bloemen aan de muur dat ken ik. Daar is mijn kamer. Maar hoe ben ik hier dan gekomen?”

Hoe ze hier gekomen was liet ik maar in het midden. Ik liep met haar naar het bed en tevreden ging ze weer liggen. Een kwartier later liep ze alweer rond met diezelfde verdwaasde blik. Dit herhaalde zich zo’n twee en een half uur. Iedere keer weer schuifelde ik met haar terug en ik besloot samen met haar op de rand van haar bed te gaan zitten. Ze bleef maar praten. Helemaal duidelijk waar het over ging was het niet. Ik luisterde, humde wat en merkte dat ik er toch wel wat geïrriteerd door was geworden. Ik controleerde mijn ademhaling. Die zat te hoog, ik moest terug naar de buikademhaling om de irritatie weer de baas te worden.

Uiteindelijk zei ze een keer of zes, zeven: “Zal ik dan maar weer gewoon gaan liggen?” Ik vond het een goed plan. Het duurde echter nog even voordat ze zelf zover was. Daarna heb ik haar niet meer gezien of gehoord.

Samen koffie drinken met het nachthoofd en de collega die op de andere afdeling aan het werk was. Een collega die alleen maar nachtdiensten werkt en nogal verbaasd was dat ik er maar één werkte. Dit was min of meer mijn eis toen ik dit soort diensten weer moest werken. Wel nachtdiensten, maar één of twee en beslist niet meer. Op grond van mijn leeftijd mag ik deze diensten weigeren. Dit deed ik niet omdat ik eerst eens wilde zien hoe ik daar op zou reageren. Eigenlijk gaat dat best goed, alhoewel het voor mij altijd weer raar is om ‘s morgens naar bed te gaan en dan tot een uur of twee te slapen. Uiterst duf stap ik dan uit bed en ‘s avonds ben ik dan evengoed weer moe. Als ik dan ook nog een wijntje neem kijk ik om een uur of tien gewoon scheel van de slaap.

“Lekker, vakantie! Ga je nog weg?”                                   kamperen

“Ja, we gaan nog een weekje naar Zeeland.”

“Een huisje gehuurd?”

“Nee, we gaan kamperen, met de tent.”

 

Ik moet inwendig altijd lachen om de verschillende reacties die ik dan krijg. Het nachthoofd trok nog net geen vies gezicht, terwijl de andere collega enthousiast deed.

“Wat ga je doen in Zeeland? Lekker aan het strand liggen en een beetje in zee zwemmen?”

Deze collega kent mij duidelijk niet, maar hoe moest ik haar nu uitleggen wat wij in Zeeland gaan doen? Lastig, want voor mijn gevoel gaan we niets spectaculairs doen. Op het strand liggen gaan we in ieder geval niet. Zwemmen in zee ook niet. Wel op blote voeten door de branding lopen, maar ook wandelen en fietsen en een dagje naar Brugge. Verder lekker lezen en een beetje op ons eenpits gasstel een maaltijd in elkaar flansen. Stukje vlees op de barbecue, wijntje er bij en lekker genieten.

Ik schud het gevoel van me af dat het allemaal nogal oubollig klinkt en bedenk dat op het strand liggen bakken ook niet echt spectaculair is. Helemaal niet zelfs.

Ach, waar maak ik me druk om wat een ander daarvan vindt. Mijn lief en ik gaan nog een weekje genieten van de nazomer die overigens helemaal niet verkeerd is.

One thought on “Nachtdienst

Leave a Reply

