Smachten naar een frietje

IMG_5770

Afgelopen vrijdag zijn mijn lief en ik om het Tjeukemeer gefietst. Het was voor het eerst in vier weken dat we weer iets samen konden ondernemen wat langer duurde dan een stukje wandelen door Emmeloord. Het was mooi meer, niet te warm en ook niet te koud. Precies goed dus.

“Nemen we brood mee voor onderweg of niet?” Het had ‘s morgens nog geregend en ik bedacht dat alle bankjes die we onderweg zouden tegenkomen, waarschijnlijk nog nat zouden zijn. “Weet je wat? We stoppen onderweg bij een snackbar en gaan lekker een patatje eten.” Soms kan ik daar gewoon zin in hebben. We eten dat vrijwel nooit en dan is het zo’n enkele keer gewoon een traktatie.

IMG_5771

Rond enen reden we door een dorpje waar de snackbar open was. Mijn lief bestelde een friet met satausees (ja zo noemen wij dat, dat klinkt chinezer, dus lekkerder) en een friet speciaal. Voor mij een Kwekkeboom kroket erbij en voor hemzelf een bamischijf. We namen alvast plaats op het terras aan één van de picknicktafels. Op de weg langs de snackbar stond een file vanwege de brug die open was. Elke vijf minuten kwam er zo ongeveer een boot en ging de brug open. Dus er stond ook elke vijf minuten een flinke rij auto’s.

Onze friet werd gebracht en we zaten er net heerlijk van te smullen toen voor de zoveelste keer de brug open ging. Weer een flinke rij auto’s en uit één er van stapte een man die doelbewust onze kant uit kwam. Een flinke grijns op zijn gezicht en heel joviaal zei hij ons gedag. Mijn lief en ik dachten allebei dat hij ons de weg kwam vragen. “Goeiemiddag! Mijn vrouw zit te smachten naar een frietje”, zei hij tot mijn verbazing. Mijn lief stak hem een frietje toe en lachend liep hij terug naar de auto. Hij stapte in, de brug ging weer naar beneden, hij startte de auto stak z’n duim op en naast hem zagen wij zijn vrouw lachend naar ons zwaaien.

Eenmaal op de fiets zei mijn lief: “Goh, ik had die man eigenlijk wel twee frietjes kunnen geven, had hij er zelf ook van kunnen genieten”.

Leave a Reply

