De Deventer Boekenmarkt

IMG_5754

Ik had me er op verheugd om samen met mijn lief naar de Deventer Boekenmarkt te gaan. Het was alweer heel wat jaren geleden dat ik daar voor het laatst was. Soms viel het in mijn werkweekend, maar soms ook op de verjaardag van mijn vader.
Mijn lief was er nog niet eerder geweest, en ook hem leek het leuk om hierheen te gaan.

Uiteindelijk ging ik alleen, want die dag bleek de laatste dag te zijn dat de kinderen van mijn lief bij ons waren. Naar de Deventer Boekenmarkt ga je niet voor een uurtje en bovendien is het een uur heen en een uur terug rijden. Ik was wat teleurgesteld en bedacht dat ik dan maar niet zou gaan, tot ik mezelf door elkaar schudde en besloot om gewoon te gaan. Uiteindelijk zag ik mezelf daar niet rondlopen met twee mopperende pubers die “mee moesten”. Die tijd heb ik wel gehad.

Rond half tien vertrok ik richting Deventer en besloot mijn auto aan de overkant van de IJssel, gratis, te parkeren en voor € 1,50 kon ik met het pontje heen en weer. Een drukte van belang, alleen al bij het pontje. En dan al die boekenkramen, je zou er hebberig van worden. Dat werd ik dan ook. Mezelf kennende had ik geld gepind en dat bedrag mocht ik uitgeven aan boeken en versnaperingen. Het was ook schoon op aan het eind van de dag.

Binnen een half uur had ik al twee boeken gekocht. Scandinavische thrillers, die lees ik graag. Trouwens ook de dvd series hiervan vind ik geweldig. Die lenen mijn lief en ik in de bibliotheek. Verder staat de televisie, behalve voor het journaal, nauwelijks aan.

In een straatje achteraf vond ik een leuk restaurantje waar ik koffie met appelgebak bestelde. Op een bankje, met mijn gezicht naar de zon, genoot ik van deze traktatie. Daarna slenterde ik de boekenmarkt weer over. Sommige kramen waren zo druk bezocht dat je in de rij stond voordat je een blik op de boeken kon werpen. Dat gaf niets, tenslotte weet je maar nooit of je precies bij die kraam je slag kon slaan.

Hele series van “Gouden boekjes” kwam ik tegen. Die boekjes had ik als kind zelf en ja hoor “Kika kuiken” zat er ook tussen. Ik heb even staan twijfelen of ik het aan zou schaffen. Leuk voor mijn kleinkinderen misschien. Er bleek een aardig prijskaartje aan te hangen, dus legde ik het weer terug. Als mijn kleinkinderen zover zijn dat ze komen logeren leen ik wel wat boeken voor ze in de bibliotheek.

 

IMG_5665

Mijn maag rommelde, maar eerst wilde ik in de Grote Kerk de expositie van amateurschilders bekijken. Er zaten prachtige werken tussen en ik bedacht dat dit een soort collega’s van mij zijn. Zou ik best ook eens willen, een werk exposeren. Dan moet ik eerst maar eens een groot doek beschilderen. Ben ik nu trouwens ook mee bezig, maar dat komt in de kamer van mijn ouders te hangen.

IMG_5757

 

 

In de kerk zat iemand piano te spelen. Hé, nog een soort collega. Met mijn lunch ben ik in zijn buurt gaan zitten en luisterde naar de voortkabbelende pianomuziek. Die lunch was trouwens niet verkeerd. Een pistoletje met zalm en een kop koffie. En dat voor € 4,50. Dat was me in een restaurant niet gelukt. Zo hield ik geld over voor boeken. Tegenover me zat een man op een kartonnen ligbank. Joviaal groette hij me en zei dat de bank lekker zat en hij even wilde weten of de boel niet in elkaar zou storten als hij ging zitten.

IMG_5552

Ik sloeg mijn slag en kocht voor mijn lief een exemplaar van “Olivier B bommel”als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn schilderij van heer Bommel hangt aan de schuurmuur. Mijn lief is fan van hem. Iets wat hij van zijn vader heeft.

Uiteindelijk vond ik ook nog een boek waarin heel goed beschreven staat hoe je aquarelleert. Iets wat ik tot nu toe een kliederboel vind als ik dat probeer. Misschien lukt het me met de instructies van dit boek, hoewel mijn voorkeur op dit moment naar acrylverf uitgaat.

Uiteindelijk zat ik om half vier in de auto met zeven boeken die ik voor het door mijzelf vastgestelde budget had kunnen kopen. Nu nog de boekenkast verbouwen en voor de zoveelste keer heb ik me voorgenomen dat ik geen boeken meer koop. Alleen nog maar lenen in de bibliotheek.

Misschien kunnen mijn lief en ik volgend jaar samen naar de Deventer Boekenmarkt, als ik dan tenminste niet werken moet of de verjaardag van mijn vader op die dag valt.

Leave a Reply

