Helemaal alleen

 

Helemaal alleenDe wekker van mijn lief wekte mij vanmorgen en dat was niet helemaal de bedoeling. Mijn eigen wekker had ik op een later tijdstip ingesteld omdat ik gisteravond heb gewerkt en vrij laat naar bed ging. Nog helemaal duf drukte ik op allerlei knopjes en eindelijk stopte het indringende gepiep. Mijn hoofd zeurde en waarschijnlijk had ik wat last van het glaasje nogal koppige wijn van gisteravond. Ik bekeek de wekker en kon op geen enkele manier ontdekken hoe ik het alarm uit kon schakelen, zodat ik besloot om de stekker er uit te trekken.

Het is stil in huis, want ik ben helemaal alleen. Mijn lief is op vakantie met zijn twee, inmiddels, puberende kinderen. Vorig jaar viel mijn besluit dat ik niet meer mee zou gaan en ben ik ruim een week in mijn eentje gaan kamperen. Een geweldige ervaring vond ik het en ik had me voorgenomen het dit jaar te herhalen. Waarom ik dat dan niet doe? Ach, het zomerrooster wat lastig rond te breien bleek en omdat het uiteindelijk toch leuker is om samen te kamperen. Ik buffel de hele zomerperiode gewoon door en probeer me niet op te laten jagen door de drukte.

Weet je wat alleen heel vervelend is? Ik word al jaren lastig gevallen door mijn neiging om elke beslissing te herkauwen en uit te leggen. Ook nu weer want ik begon te rekenen en kwam tot de conclusie dat ik 22 jaar lang peuter-, kinder- en pubervakanties achter de rug heb. Tel daar de drie vakanties bij op met mij lief en zijn kinderen dan zijn dat er 25. Kortom, ik heb gewoon geen zin meer in dat soort vakanties. Na zo’n vakantie ben ik vermoeider dan voor die tijd. Gelukkig zijn er mensen in mijn omgeving die dit begrijpen, maar er zijn er toch ook die vinden dat ik toch wist waar ik aan begon toen ik met mijn lief verder ging. Zo was er een reactie van iemand die zei dat ze het jammer vond dat ik niet meeging. Voor wie? Voor mijn lief, voor zijn kinderen, voor mij? Dat vertelt het verhaal niet.

Het is vervelend, zo’n eigenschap om alles te herkauwen, om te draaien, binnenstebuiten te keren en alles van verschillende kanten te bekijken. Begrijp me goed, het is in sommige situaties ook goed om je in te leven in een ander. Overdrijf je dit, dan gaat het verkeerd en weet je wat ik inmiddels begrijp? Door mijn neiging om alles van verschillende kanten te bekijken en vooral ook door de ogen van anderen, wordt er door anderen ook misbruik van gemaakt. Nu ik tot die conclusie ben gekomen zeg ik voortaan: “Weg jij, rare neiging, ik heb mijn beslissing genomen, het is goed zo.”

 

6 thoughts on “Helemaal alleen

  1. Het zijn vaak lastige keuzes. Zeker als ze niet begrepen worden. Toch snap ik je erg goed. Voor je eigen wensen kiezen word je nu eenmaal niet door iedereen altijd in dank afgenomen.

  2. Goed zo, Wilma! Geloven in jezelf en de beslissingen die je neemt. Mijn opoe had vroeger al een bordje boven de deur hangen met de tekst; “doe wat je wil, gekletst wordt er toch!” En het is van alle tijden…… xxx

Leave a Reply

