Kan u mij helpen?

 

De jakkie

In haar nachthemd, haar haar helemaal in de war, loopt ze de gang op. “Wie kan mij helpen? Waar ben ik, hoe ben ik hier gekomen?”

Wanner ik haar uitleg waar ze is kan volgens haar helemaal niet. “Ik woon toch (en ze noemt haar vroegere huisadres), vlak bij het zwembad. Als de wind verkeerd staat ruikt mijn hele huis naar chloor.”

Het gaat maar door vandaag en als ik achter de laptop wat rapportages probeer te verwerken staat ze elke vijf minuten zo’n beetje bij me. “Kan u mij helpen? Ik moet naar…………………. en weer lepelt ze het hele adres op”.

Ik leg haar uit dat ik hier niet vandaan kom en dus niet weet waar die straat is. “O, wat jammer, maar dat kon ik niet aan het puntje van uw neus zien!”, is haar reactie. Van mij loopt ze naar mijn collega en dan weer terug naar mij.

Na vier keer vertelde ik haar dat ze mij dit al gevraagd had en dat ik haar niet kon helpen. Ze liep bij me vandaan, maar was na een paar minuten alweer terug. “Kan u mij helpen of heb ik het al aan u gevraagd?” Ik liet haar weten dat dit al de vijfde keer was. “Dat meent u niet?”

Niemand leek tijd voor haar te hebben. En heus, dat is van ons geen onwil en misschien vinden jullie die rapportages helemaal niet zo belangrijk. Misschien vinden jullie wel dat wij gewoon voor deze mensen moeten zorgen. Dat vinden wij zelf ook, maar diezelfde rapportages zijn regelmatig van onschatbare waarden. Op deze manier kunnen wij gedragsveranderingen in kaart brengen, iets waar de psycholoog altijd heel blij mee is. Hoe gedetailleerder wij het gedrag beschrijven geeft haar houvast om ons handvatten te geven om met dat gedrag om te gaan.
Heel vaak vinden wij zelf een weg, maar soms hebben wij daar hulp bij nodig. En heel soms heeft die hulp een averechtse uitwerking: “Als mevrouw denkt dat ze naar huis moet, kan je ook zeggen dat dit haar thuis is”.

Dat hebben we geweten. Wat werd ze boos, want wat deden al die mensen dan in haar huis. Er uit moesten ze!!

Leave a Reply

