Zijn leven in een notendop

Zijn leven in een notendop

Hij stond naast me bij de bakker en deed de broden in zijn tas. “Wat een keus hè?”

“Inderdaad. Dat was vroeger niet zo.”

“Nee, toen had je tarwe wit of bruin.”

“Ik probeer regelmatig een ander brood. Vind ik het niets, dan weet ik dat”, liet ik hem weten.

Vandaag had hij een ‘hoog’ brood moeten kopen, want dat kon zo lekker in het broodrooster. Zelf hield hij daar niet van, maar zijn vrouw wel.

Deze week was het brood hard gegaan, terwijl ze maar met z’n tweeën zijn. “Maar ach, u weet hoe dat gaat hè? De kinderen komen langs en eten dan een broodje mee. Fijn leek me dat, kinderen die zo dichtbij wonen dat ze onverwacht langskomen. Niets bleek minder waar.

“Moeders werd deze week tachtig en mijn dochter was speciaal, met haar gezin, overgekomen uit Detroit.” Hij vervolgde zijn verhaal en zijn andere dochter bleek met haar gezin op Aruba te wonen. Zij had bovendien een dochter die was gaan studeren in Manhattan, meen ik.
“Goh, dan ziet u uw kinderen niet vaak en uw kleinkinderen hebt u dus ook niet zien opgroeien.”

De man beaamde dit en vertelde dat ze wel bij de geboorten van de kleinkinderen de reis naar amerika en aruba hebben gemaakt. Maar inderdaad heeft hij veel van het groot worden van zijn kleinkinderen gemist. “Kon u daaraan wennen?” Ach veel keus had hij niet, want het was nu eenmaal zo.

“We wonen al zestig jaar in de polder. Tot voor kort in Ens, maar mijn zoon woont in Emmeloord, in een verpleeghuis. Hij heeft MS en is rolstoelgebonden. Mijn vrouw en ik zijn zijn mantelzorgers en al dat heen en weer rijden brak ons op. Nu wonen we in Emmeloord. We wonen hier heerlijk, hebben een appartement op de begane grond, zodat we ook nog een leuk stukje tuin hebben.

Ik ga weer naar moeders en straks gaan we in het zonnetje zitten, als die tenminste gaat schijnen vandaag. Nog een fijne dag vandaag.”

Ik wenste hem hetzelfde en langzaam liep ik terug naar mijn lief die bij de supermarkt onze boodschappen afrekende.

Leave a Reply

