Fiene – vervolg

Het is al waflauwekult later op de avond en ze zit op de bank, tegen haar man aan, te slapen. Ik kom aanlopen met haar medicijnen en hoor haar man zeggen: “Kijk, daar is de zuster al”, en hij vertelt zijn zoon en schoondochter dat dit die zuster is waarvan het kleinkind ook Fiene heet.

Ik ga op mijn hurken voor Fiene zitten en trek haar aandacht door haar naam te noemen. Ze neemt haar medicijnen in. Ik vertel haar echtgenoot dat ik de vorige dag tegen haar zei: “Fiene, kijk eens naar oma”. Ook nu kijkt ze weer op en buigt naar voren om me een kusje te geven. Haar man lacht om wat er gebeurt en ik vertel hem dat mijn kleindochter drie jaar is en rood haar heeft. Hij vertelt dat zijn vrouw haar haar vroeger ook rood was.

Wat een overeenkomsten tussen mijn driejarige kleindochter en deze oude vrouw. Het enige verschil is, is dat ik mijn kleindochter al acht maanden niet gezien heb, maar dat vertel ik niet.

Leave a Reply

