Fiene

flauwekul

Ze is nog niet zo lang geleden bij ons komen wonen en heeft een vorm van dementie die ontstaan is door de ziekte van Parkinson. Dat is weer een hele andere vorm met andere symptomen.
Wij moeten aan haar wennen en zij aan ons. We merken wel dat ze ons begint te herkennen, of misschien is het onze manier van omgaan met haar die zij herkent.

Vroeger was ze naaister en de hele dag zijn haar handen bezig. De ene keer zie je dat ze bezig is om een draad door de naald te krijgen. De andere keer maakt ze bewegingen of ze stof aan elkaar rijgt. Verder raapt ze de hele dag kleine dingetjes op die wij niet zien. Niet alleen van het werkblad van haar rolstoel, maar soms ook van de grond. Dan hangt ze schuin over de leuning van haar rolstoel en heeft ze het zo druk dat ze geen aandacht heeft voor andere dingen. Hierdoor is eten vaak een groot probleem.

Inmiddels hebben we ontdekt dat ze liever koude dingen eet dan warme. Als we met warme pap bij haar komen trekt ze een vies gezicht. Geven we diezelfde pap koud, dan gaat het eten beter. Hele lijsten houden we bij van wat ze eet, wie het haar gaf en wat de omgevingsomstandigheden waren. Waren er veel prikkels, zat ze gewoon aan tafel met de anderen of had ze apart gezeten. We moeten het wel zo doen om een bepaalde lijn in haar eetgedrag te ontdekken.

Als we haar bij haar voornaam noemen reageert ze op ons. Fiene heet ze en het is voor mij een aparte gewaarwording als ik haar help met eten. Ik heb namelijk een kleindochter die Fiene heet. Als ik haar help met eten zeg ik bij iedere hap die ik haar wil geven: “Fiene, kijk eens naar me.” Dan heb ik haar aandacht omdat ze dan inderdaad naar me kijkt. Vervolgens vraag ik of ze haar mond open wil doen. Wijd open en dat doe ik dan ook nog voor. Het is een manier die werkt. Vanmorgen was het een karweitje waar ik veel geduld voor nodig had. Ineens zei ik tegen haar: “Fiene, kijk eens naar oma!”. Ze keek op en glimlachte naar me. Dat doet ze niet vaak. Ik aaide haar over haar bol en zei: “Tja, mijn kleindochter heet ook Fiene en ik ben haar oma. Jij heet net zo, daar was ik even door in de war.” Ze keek me nog eens aan, boog naar voren en gaf me een zoen op mijn wang.

2 thoughts on “Fiene

Leave a Reply

