Kedonnolds

Kedonnolds

Mijn lief en ik hebben een nieuwe krachtterm in gebruik genomen. Echt een woord wat lekker uit de mond rolt als iets niet helemaal lekker loopt, maar ook als we iets erg leuk vinden: “Kedonnolds”.

Vorige week werd mijn kleindochter helemaal enthousiast bij het zien van “Burger King”. We gingen daar patatjes met yamonaise eten. Nee, dit is geen schrijffout, zo sprak zij het woord mayonaise uit. Het deed me meteen denken aan haar moeder op die leeftijd, want die vroeg bij de nasi altijd of er satauhsees bij was. Als mijn lief en ik chinees eten vraagt een van ons dan ook steevast: “Satauhsees bij?”

We naderden “Burger King” en toen ik tegen mijn kleindochter zei dat we er bijna waren keek zij uit het autoraam en riep helemaal blij: “Kedonnolds, we gaan bij Kedonnolds eten”. Jullie begrijpen het al, ze zag de Burger King voor Mac Donalds aan.

Gisteren zaten we op de fiets, we reden de tulpentocht. Helaas bleken de tulpen nog lang niet allemaal in bloei, dus toen wij eindelijk een veld paarsachtige tulpen zagen riep mijn lief: “Kedonnolds, tulpen! Hier moet ik even een foto van maken”. Maar ook toen we op een lange, rechte weg flink wat tegenwind hadden klonk onze nieuwe krachtterm.

Maandagavond zat ik met Oost-Indische inkt te tekenen. We hadden een poosje geleden foto’s in Lemmer gemaakt en ik was druk in de weer met een kerktoren. Ik schoot lekker op, maar had waarschijnlijk te veel haast. Ik doopte mijn kroontjespen in de inkt en vervolgens spatte er een grote druppel op mijn papier. Soms kan ik daar nog wel een draai aan geven, maar nu zat er een flinke vlek, vlak naast de kerktoren. “Kedonnolds! Kan ik helemaal opnieuw beginnen”, riep ik uit.

“Kedonnolds”! Ik raad de term iedereen aan. Wie weet wordt het dan het woord van het jaar 2016. Dat zou ik wel wat vinden.

2 thoughts on “Kedonnolds

  1. Rododondénderon klinkt ook lekker. Vooral als je de r’s lekker laat rollen. Doet het bij de kleinkinderen ook goed. Zo heeft ieder zijn krachtterm maar ik moet bekennen dat soms een hartgrondig gvd mij ook nog ontvalt. Who’s perfect?

Leave a Reply

