De twee nachthemden

verbijsterd

Ze scharrelde al een poosje rond in haar slaapkamer. De kastdeuren waren zoals gewoonlijk op slot, op één na. Washandjes en inco-broekjes lagen her en der en ze had twee nachthemden over elkaar heen aangetrokken. Eén kwam tot over haar knieën, terwijl het andere een korter exemplaar was.

Even observeerde ik haar om te bepalen of ik haar al zou kunnen helpen. Haar steunkousen en schoenen moesten nog uit. Ze zat op de rand van het bed en zo te zien was ze zo ver om te gaan slapen.

“Zal ik u even helpen?” vroeg ik haar. Ze reageerde niet, keek me alleen maar aan. Ik maakte de veters van haar schoenen los, deed de schoenen uit en vervolgens ook haar steunkousen.

“U heeft twee nachthemden aan. Misschien kan er wel één uit”. Overduidelijk bleek dat niet de bedoeling te zijn. Ze pakte resoluut de onderkant van het langste nachthemd beet en vouwde dit naar buiten om zodat het dezelfde lengte kreeg als het kortere exemplaar.

“Dat kan natuurlijk ook”, zei ik tegen haar terwijl ik haar in bed hielp.

Leave a Reply

