In de knoop

knoop

Langzaam raak ik uit de knoop. Weinigen weten van die knoop, maar mijn laatste persoonlijke verhalen heb ik geschreven tijdens onze vakantie in Luxemburg, kort voordat die knoop ontstond. Er gebeurde zo verschrikkelijk veel, waardoor ik alleen maar voorvallen over mijn werk en verhalen over mijn kleinkinderen heb geschreven.

Die knoop is groot geweest en zeker drie maanden lang had ik elke dag wel een huilbui. Ze overvallen me nog wel eens, maar niet meer dagelijks. Zelfs niet meer wekelijks. Ondanks die knoop functioneerde ik wel gewoon.

Ik wilde niet schrijven over die knoop, maar het betekende tegelijkertijd dat ik helemaal niets persoonlijks kon schrijven. Alles was en is met die knoop verweven. Het heeft er toe geleid dat ik een heel leven ben gaan overdenken. Waar ging wat fout en was dat altijd alleen maar mijn schuld? Goddank kon ik, juist door het graven in het verleden, concluderen dat echt niet alles wat verkeerd ging alleen mij aan te rekenen was. Tegelijkertijd nam ik meer dingen op de schop en hakte knopen door die niets met die ene knoop te maken hadden.
Het heeft me kritisch gemaakt, kritischer dan ik altijd al was. Niet in de laatste plaats naar mezelf toe. Gelukkig heeft het graven me milder naar mezelf toe gemaakt. En dat was hard nodig.

Mijn lief heeft een groot aandeel gehad in het uit de knoop raken. Hij heeft me laten razen en tieren èn laten huilen. Die periode is vast niet leuk geweest voor hem. Part noch deel had hij aan de situatie die de knoop veroorzaakte.

 

 

10 thoughts on “In de knoop

  1. Je maakt mij (ons) deelgenoot en spreekt deels in raadselen. Dat is moedig en meer hoeven wij ook niet te weten. Ik weet genoeg om je te feliciteren met het ontwarren van de knoop, je gewonnen inzichten en niet in de laatste plaats met jouw lief. Iemand die naast je kan staan, wanneer nodig tegenover je en waar je sowieso altijd bij terecht kan is van onschatbare waarde. Jouw lief vindt het vast wel goed dat ik je bij deze een dikke digitale knuffel geef.

  2. Het is niet altijd even makkelijk om ontward te geraken uit je knopen, ik vindt het ook zeer moedig dat je het durft toe te geven dat je je even in de knoop zijn voelt, maar ik vindt het fantastisch dat je eruit ontward bent geraakt x

Leave a Reply

