Meer ruimte

 

NAH

Ik heb hem, met hulp van de actieve lift, op het toilet geholpen. Het lijkt er op dat hij niet goed begrijpt wat hij daar nou eigenlijk moet doen.

“Kijk, als je zó gaat staan”, en hij beeld iets met zijn handen uit waardoor ik begrijp dat ik mijn ene voet schuin voor de andere moet zetten. Ik doe wat hij zegt en zet mijn rechter voet iets voor de linker. “Bedoelt u zo?” Ja, ik blijk het goed te hebben begrepen.

“Zie je, als je zó staat blijft het hetzelfde, maar je hebt dan meer ruimte voor de vracht.” Daarna begint hij de punt van mijn jasje om te vouwen en ziet ook daar de voordelen van in. “Zie je wel, als je dit doet heb je ook hetzelfde, maar weer meer ruimte voor de vracht.” Ik beaam dat ik het begrijp en zie tegelijkertijd dat hij erg onrustig is.

Na een poosje help ik hem weer in zijn rolstoel en pak het werkblad, wat wij tijdens onrust mogen gebruiken. “Ik doe het tafeltje weer even op uw rolstoel. Kijk, als ik het er op deze manier op zet heeft u dezelfde ruimte, maar meteen ook meer ruimte voor de vracht. En bovendien kan uw kop koffie er dan op staan.”

Hij steekt z’n duim op en zegt: “Zie je wel, wij zijn niet zo gek als we er uit zien”.

Leave a Reply

