Wel eten, niet eten

 

 

brein01

Ze heeft een peg-sonde. Dat is een sonde die via de huid in de maag is geplaatst. Als zij niet wil eten krijgt ze sondevoeding. Waarom ze niet wil eten is iets waar we nog niet achter zijn. Ze heeft afasie, dus praten kan ze niet. Soms lijkt het willekeur of ze wel of niet eet, maar na vanmorgen denk ik er toch weer anders over.

Gisterochtend lukte het me om haar tijdens het ontbijt een beker pap te laten eten. Alhoewel, laten eten is niet de juiste uitdrukking, ik hielp haar de pap te eten.
Vanmorgen lukte het weer. Met een hoop geduld, want zij geeft aan wanneer ze klaar is voor de volgende hap. Ik zie haar soms een keer of vier slikken na één hap. Een tijdrovend klusje dus.

Ze pikt mijn pen uit mijn jasje en voordat ze er mee kan gaan ‘tekenen’ op mijn uniform pak ik ‘m uit haar handen. Ze schiet in de lach en grijpt vervolgens in mijn andere jaszak en vist daar mijn sleutelbos uit. Nog voor ik de bos kan pakken gooit ze ‘m op de grond. En weer schiet ze in de lach.

Op een gegeven moment zitten we even hand in hand en zeg ik: “Ja, hand in hand kameraden”. En vertel er bij dat ik dat als kind verkeerd verstond en luidkeels “hand in hand karbonaden” zong.

Ze schiet in de lach en de bewoner die schuin achter mij zit begint ook te lachen. Ik draai me naar haar om en zeg dat het toch grappig is dat je als kind zomaar iets helemaal verkeerd kan verstaan. Zo zong ik vroeger ook: O dennenboom wat zijn je takken wonderschoon. Ik heb je laars in ‘t bos zien staan, etc.

Ik besteed duidelijk teveel aandacht aan iemand anders, want er wordt geen pap meer gegeten. Ze houdt haar mond dicht en draait haar hoofd weg. Ik draai mijn kruk een slag en zit nu met mijn rug naar de andere bewoner toe en zeg tegen haar: “U vond het geloof ik niet leuk dat ik met de buurvrouw in gesprek ging, dat zal ik niet meer doen.” Het duurde nog een poosje voordat ze bijgedraaid was, maar gelukkig ging zij weer eten.

 

2 thoughts on “Wel eten, niet eten

  1. Wat je met echte, liefdevolle aandacht en humor kunt bereiken bij mensen die zo afhankelijk zijn.
    Herken een stukje van mijn moeder die na twee CVA’s ook behoorlijk veranderd was qua karakter. Ik heb haar , naast mijn werk , tien jaar jaar thuis verzorgd.
    Ik las je verhaal met herkenning en ontroering

    1. Dank je wel. Inderdaad bereik je een hoop met liefdevolle aandacht en humor. Het is alleen zo jammer dat er steeds minder tijd beschikbaar is als je in de zorg werkt. Het is echt “kunst en vliegwerk” aan het worden. Dat je je moeder, naast je werk, tien jaar verzorgd hebt vind ik heel bijzonder. Dat hoor je niet veel.

Leave a Reply

