Ons bent zûnig

zuinig

Echte Hollanders zijn mijn lief en ik. Als iets gratis kan of voor de helft van de prijs zullen wij dit niet laten. Je kan je geld tenslotte maar één keer uitgeven, is ons motto.

Afgelopen zaterdag was zo’n dag. We zijn naar het Rijksmuseum geweest en op vertoon van onze ING pas kregen we 50% korting. Dan heb je ineens een leuk toegangsprijsje.
Wij waren nog in de veronderstelling dat in Amsterdam Noord, op het DSM terrein, gratis geparkeerd mocht worden. Dit hadden we zo’n vier jaar geleden ook gedaan, toen we met de hele familie een feestje vierden op de pannenkoekenboot. In die tijd bleek er echter een en ander veranderd te zijn. Overal zagen we parkeermeters en dat was even flink balen. Vlak bij de pont zat een parkeerwachter op zijn scooter en we besloten hem te vragen voor welke terreinen dit allemaal gold. Voor alles, behalve voorbij het DSM terrein, daar konden we gratis staan. Kijk, dat deed ons deugd en zo konden wij toch gratis parkeren. Hierdoor moesten we een klein eindje lopen naar de pont, maar dat vonden wij niet erg.

De pont is overigens geheel gratis. Iets waar ik me nog steeds over verbaas. Eenmaal bij het centraal station namen wij uiteraard niet de tram. We hebben niet eens een OV kaart, dus veel keus hadden we niet. We zijn gewoon gaan lopen naar het Rijksmuseum. Een prima wandeling van een half uurtje.

In het Rijksmuseum hebben we prachtige schilderijen gezien. Ik heb me echt staan vergapen, maar zag ook op sommige schilderijen details die niet helemaal klopten. Gezichten die niet in verhouding waren. Handen die niet “klopten” en bedacht meteen dat ik over mijn eigen schilderkunst niet zo moest zeuren. Ik kan eindeloos blijven neuzelen over iets wat net niet is wat het volgens mij worden moet. Daar kan ik dus gewoon mee stoppen. Na mijn dood worden mijn schilderijen gewoon beroemd en niemand die zeurt over verhoudingen van hoofden of niet-kloppende handen. Laat staan over perspectieven die niet helemaal zijn zoals het zou moeten. Want ook die klopte bij sommige beroemde schilders niet helemaal.

Wat ik me wel heel goed realiseerde is dat er in de tijd van Rembrand en zo nog geen fototoestel bestond. Hij kon niet eerst even een plaatje schieten, of misschien meer, om aan de hand daarvan zijn schilderij te maken. Ik heb me serieus afgevraagd hoe de man deze schilderijen heeft gemaakt. Aan de hand van een hoop schetsen vermoed ik. Misschien moet ik hier maar eens iets over lezen als ik daar mezelf de tijd voor gun.

Een andere schilder, ik weet nu zijn naam al niet meer, had vele zeeslagen geschilderd. Ook al zonder dat hij daar een foto bij had als voorbeeld. Zou die schilder op zo’n schip hebben zitten schetsen wat hij om zich heen zag gebeuren? Dat moet haast wel.

Ik heb laatst geprobeerd iets uit mijn hoofd te schetsen. Doordat ik wat te vroeg was voor mijn pianoles moest ik even wachten en zat ik uit het raam te staren. Ineens vielen me de gestapelde krukjes op voor het raam. Dat intrigeerde mij en ik heb geprobeerd heel goed in me op te nemen wat ik zag. Thuis probeerde ik het te schetsen. Dat lukte maar voor een klein deel en ik heb me voorgenomen om volgende keer weer heel goed te kijken en mijn schets aan te vullen met verdere details. Het zou leuk zijn als het uiteindelijk een leuke aquarel wordt.

Terug naar het Rijksmuseum. Er was een kleine koffiecorner waar wij een duur bekertje koffie kochten. Met hele kleine slokjes heb ik daarvan zitten genieten. Doordat wij uit het zicht van het personeel zaten besloten we ons meegebrachte kadetje op te eten. Ook zoiets oer-Hollands, je eigen brood meenemen. Op mijn werk zal ik ook nooit iets kopen in het personeelsrestaurant, maar eet ik altijd uit mijn broodtrommeltje. Zûnig dus en oer-Hollands.

Nadat onze voeten en rug het Rijksmuseum wat zat waren zijn we terug gelopen naar de pont. Hij vaarde net voor ons neus weg. Jammer, want direct werden wij besprongen door een “straatwerker”. Hij hield een heel vriendelijk verhaal over Amnesty International en ik onderdrukte de neiging om me schuldig te voelen dat ik geen lid wenste te worden. Vriendelijk wuifde ik hem weg en vertelde dat hij beter op zoek kon gaan naar een ander. Mijn lief had hem ook al laten weten dat wij hem best aan wilden horen, maar dat wij geen plannen hadden om donateur te worden. De straatwerker reageerde wat kriegel en liep weg. Tijdens het kwartier wachten zag ik dat hij door iedereen weggewuifd werd en ik bedacht dat dit toch wel een rotjob moest zijn. Dan is het altijd nog beter om je in de ouderenzorg uit de naad te werken.

Bij de auto gekomen aten wij nog een broodje en reden vervolgens naar mijn ouders. Daar hebben we heerlijk zuurkool gegeten. Ook al gratis. We hebben gezellig bijgepraat en na het eten reden wij weer naar huis. Waarschijnlijk hebben we heel wat diesel verstookt, maar het voelde als een bijna gratis dagje uit.

En zojuist heb ik de Woordzoeker in het blad “Boodschappen” gemaakt. De oplossing heb ik doorgemaild en wie weet win ik wel een 3-daags All-In hotelarrangement. Zou dat even leuk zijn!

4 thoughts on “Ons bent zûnig

    1. Het was inderdaad heerlijk, dat dagje uit. Ik was ook ooit in dat museum geweest, maar volgens mij is dat al meer dan 20 jaar geleden. Als ik jou was zou ik een dagje gaan, het is een mooi museum geworden na de verbouwing.

  1. Mooi stukje! Vorig jaar ben ik ook met korting van de ING naar het Rijksmuseum geweest. Prachtig gebouw en prachtige kunst. Ik had ter voorbereiding de documentaire over de verbouwing gekeken op NPO Gemist. En uiteindelijk zijn wij wat gaan eten in het restaurant ter plaatse (want natuurlijk niet zo slim om lunch mee te nemen). Dat restaurant was als zoveel horecagelegenheden in pretparken en musea: duur en kwalitatief uitermate teleurstellend.

Leave a Reply

