Ledigheid is des duivels oorkussen

2013-11-28 De saaiheid die kenmerkt horen

Er is geen elektra, dus van televisie kijken is daar geen sprake. ‘s Avonds zitten ze met z’n allen bij elkaar om te praten over wat ze die dag beleefd hebben. Als een kind jarig is wordt dit gevierd met taart en een dansfeest. Cadeautjes zijn er niet.

Ik zag daar allemaal blije kinderen. Een meisje van 15 jaar woont daar sinds ze een jaar of 6 is. Haar moeder overleed aan kanker en haar vader niet veel later ook. Waarschijnlijk aan een niet meer werkende lever, want hij dronk te veel. Dat meisje heeft een ideaal. Ze wil gaan studeren in Amerika, wil oncoloog worden om daarna terug te komen naar Nepal en daar in afgelegen gebieden gaan werken. Ik besef heel goed dat ik maar flarden van hun leven heb gezien en dat de kinderen daar ook wel eens boos zullen zijn.

Vanmorgen las ik in de krant dat er in Amerika, maar ook in Nederland stunts worden gedaan door kinderen die vaak slecht aflopen. In Amerika probeerde een jongen, die zich met duct tape had vast laten plakken, los te wurmen. Het resultaat was dat hij tegen een betonnen muur en een metalen raamkozijn viel. Zijn oogkas raakte verbrijzeld en het is nog maar de vraag of hij met dat oog ooit nog kan zien.

In Nederland zijn er ook van die internethypes waar jongelui aan mee doen. Zo was er een jongen van 13 die meedeed aan de ‘cinnamon challenge’: Een hap kaneel wegkrijgen zonder te drinken. Door zuurstoftekort lag de jongen vervolgens 5 dagen in coma.

Zorgwekkende trends. Waarom doen deze jongelui dit? Zoeken ze uitdagingen, hebben ze niet genoeg te doen, vervelen ze zich? Vinden ze het leven saai? Het lijkt er op. In Nederland hebben de meeste jongeren vrijwel alles wat hun hartje begeerd. Ze worden door hun ouders op handen gedragen. Als leerkrachten het in hun hoofd halen om iets ten nadele over iemands kinderen te zeggen staan ouders meteen op de stoep om verhaal te halen.
Eigenlijk moet ik concluderen dat de hedendaagse jeugd verwend is tot in z’n nieren. Ik haast me meteen er bij te vermelden dat er natuurlijk uitzonderingen zijn. Ik zie ze in mijn omgeving ook hoor, die uitzonderingen. Dus voor de zekerheid zeg ik het er maar bij, anders krijg ik straks een bak commentaar over me heen.

Wat kan ik anders doen dan het eens zijn met de uitspraak: “Ledigheid is des duivels oorkussen”. Ledigheid werkt in de hand dat jongeren dat soort rare dingen gaan doen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het comazuipen. Dat lijkt al gewoon ingeburgerd in Nederland.

Wanneer gaan we met z’n allen onze kinderen weer gewoon opvoeden?

Leave a Reply

