Niet aangeboren hersenletsel 2

 

Ze krabde, kneep en sloeg als we haar gingen wassen en kleden. We moesten dit met z’n tweeën doen, zodat één haar hand kon vasthouden. Leuk was het niet. Voor ons niet, maar ook voor haar niet. Voordat je verder leest raad ik je aan http://www.warboelwoordenspel.wordpress.com/2015/08/23/niet-aangeboren-hersenletsel te lezen.

We zijn een paar maanden verder en heel langzaam is er iets veranderd. Het is niet helemaal over en waar het precies aan ligt is niet altijd duidelijk. Wat ons heeft geholpen is de video interactie waarbij wij achteraf konden analyseren wat er precies gebeurde.

Als ik haar nu help met wassen en aankleden, doe ik het alleen. Ze krabt en knijpt nog zelden. Ik heb me aangewend om niet te veel te praten en alleen iedere keer goed te vertellen wat ik ga doen. Soms ben ik te snel, of ziet ze niet goed wat ik ga doen. Dan probeert ze nog wel eens te krabben, maar meestal kan ik het voorkomen door te laten weten dat dit niet hoeft. Als ik haar haar wil kammen moet ik haar eerst de kam laten zien. Doe ik dat niet, dan gaat ze alsnog slaan. De laatste tijd krijg ik handkusjes van haar. Dan geeft ze een kusje op haar vingers en aait daarmee over mijn arm.

Ook het eten gaat vaak beter. We houden de sondevoeding achter de hand, maar regelmatig lukt het om haar een beker pap te laten eten. Zelfs een beker (verdikte) koffie drinken gaat goed. En laatst heb ik ontzettend om haar moeten lachen. Haar echtgenoot was op bezoek en ik ben er even bij gaan zitten. Terwijl ik aan de praat raakte met hem kreeg ik handkusjes en vervolgens pikte ze de pen uit mijn borstzakje. Toen ik daar iets van zei maakte ze een lange neus. Uiteraard kreeg ze die lange neus van mij terug en schoten we alle drie in de lach.

Wat een verschil met augustus en dat wil ik je toch graag even laten weten.

Leave a Reply

