Verbijsterd

verbijsterd

In de vorige eeuw stond er een klein, miezerig mannetje met snor op. Hij wilde de hele wereld regeren en ontketende de Tweede Wereldoorlog. Het is hem, Adolf Hitler, uiteindelijk niet gelukt. Ik vraag me ook af of hij er überhaupt over nagedacht heeft hoe hij leiding aan heel de wereld moest geven. Volgens mij niet, hij wilde iets, begon ergens aan, maar verder dan zijn neus lang kijken deed hij niet.

Kijk nu eens naar Angela Merkel. Heeft zij niet een steeds grotere vinger in de pap? Het lijkt er op dat zij het voor het zeggen heeft in Europa. Zij neemt beslissingen en hakt knopen door, schijnbaar zonder enig overleg met haar achterban in Duitsland. Maar ook met de andere Europese leiders heeft zij weinig ruggespraak. Of liegen de kranten dat het gedrukt staat?
Op eigen houtje beslist ze dat alle vluchtelingen welkom zijn. Niet in alleen in Duitsland, nee, in heel Europa. En nu doet ze weer een knieval voor Turkije. Zij belooft zonder slag of stoot miljardenhulp en versnelling van de procedure voor toetreding tot de Europese Unie. Allemaal in ruil voor Turkse hulp om de vluchtelingenstroom naar Europa in te dammen. Volgens mij zit niemand te wachten op toetreding van Turkije. Hoe betrouwbaar is dat land? Gaat het ook werkelijk beloften nakomen die gedaan worden of haken het af zodra de miljarden binnen zijn. Hoe veel is de hulp van Turkije waard? Elkaar helpen doe je toch zonder er eisten tegenover te stellen?
Het klinkt mooi hoor: “Samenwerking is beter dan tegenover elkaar staan”.

Hoe lang gaat het nog duren voordat het echt mis gaat. Ik lees nu al dat Duitsland aan de rand van een burgeroorlog staat. En ook in Nederland zie ik het nog wel eens mis gaan. Ik ben me er van bewust dat de vluchtelingen hulp nodig hebben. Maar als ik dan lees dat een aantal van die vluchtelingen een vrouwelijke buschauffeur uit de bus sleurt omdat zij met hun dronken kop boos zijn dat niet voor iedereen plaats is in de bus, vraag ik me toch af hoeveel eisen je als vluchteling mag stellen.

Mijn laatste vraag voor vandaag is dan ook: “Hoe lang duurt het voordat ons kabinet in wanhoop uitroept dat zij verbijsterd zijn. Dat zij niet snappen hoe dit heeft kunnen gebeuren”.

One thought on “Verbijsterd

Leave a Reply

