Daar komt een hapje voor…………………………………..

NAH

Ze is al ver in het dementieproces en ligt de hele dag op bed. Het meeste begrijpt ze niet meer, dus als we haar wassen spant ze al haar spieren en wordt boos. Dan maait ze met haar armen en schreeuwt klagend. Het helpt als je haar na een handeling goed vasthoudt en even knuffelt. Ze schiet in de lach als je varkensgeluidjes tegen haar wang maakt.

Vanmorgen hielp ik haar met het eten van de pap. Ze was nog niet zo lang wakker en het duurde even voordat ze begreep wat de bedoeling was. Af en toe was ze het begrip weer kwijt, maar het hielp als ik zei: “En daar komt een hapje voor de beer, en dan eentje voor de aap en nu eentje voor Milou”. Bij de naam Milou moet ze altijd lachen. Ik heb geen idee waarom, want de uitleg dat dit mijn kleindochter is blijft niet hangen. Misschien vindt ze de naam gewoon leuk.
Toen de hapjes voor …………… niet meer werkten stapte ik over op: “En nu komt er een auto -broembroem-”. Ze moest, bij ieder voertuig dat ik noemde, lachen en at weer verder.

Het duurde even voordat de pap op was en ze mocht weer even slapen voordat ze in de loop van de ochtend op de douche-brancard gedoucht moest worden. Verschrikkelijk vond ze dat, maar haar wond moest worden uitgespoeld. Ze werd boos en gilde: “Dadadadadadadada! Zo!” Ik schoot in de lach en zei dat ze op Milou leek. Die naam deed wonderen want weer schoot ze in de lach tot we verder gingen met drogen en aankleden. Ze was blij toen ze in bed lag. Met een gelukkige glimlach klemde ze haar knuffelbeer heel dicht tegen zich aan.

4 thoughts on “Daar komt een hapje voor…………………………………..

  1. Ik ben het met Ellie Schmitz eens: heel ontroerend, Wilma! Geert is nog lang niet zo ver als deze vrouw, maar hij gaat hard achteruit en het is voor mij een hele kunst om daar mee overweg te kunnen. Humor helpt, zoals ook uit jouw verhaal blijkt.

    1. En voor jou is het nog heel anders dan voor mij. Voor jou is het 7×24 uur, ik kan de deur achter me dicht trekken als mijn werkdag er op zit. Ik neem het echter wel mee naar huis, anders zou ik er niet over schrijven.

Leave a Reply

