Onrust en loopdrang

De honderdjarige

Ze wordt steeds vroeger onrustig. Ontstond dit voorheen pas tegen drieën, tegenwoordig is het om elf uur al raak. Dan staat ze op uit haar stoel en begint van de ene plek naar de andere te lopen. Nou ja, lopen? Ze struikelt nog net niet over haar eigen voeten en is dus echt val-gevaarlijk.

Al een paar keer was er iemand met haar meegelopen tot zij moe werd en eindelijk ging zitten. Gewoon op een stoel aan een andere tafel. Ineens irriteert haar weer iets en hup, daar gaat ze weer.

“Wilt u misschien naar het toilet?”, wordt vaak aan haar gevraagd. De ervaring is dat dit bij dementerenden vaak de oorzaak van de onrust is. Maar nee, ze wil niet naar het toilet. “Acht, rot toch op”, zegt ze.

Net als ik langs haar loop wil ze voor de zoveelste keer opstaan. Voor ik het weet reageer ik: “Ga jij eens gauw zitten”. Ik hoor zelf dat ik klink als een schooljuffrouw. Verbouwereerd kijkt ze me aan, zakt op haar stoel terug en blijft gelukkig weer een poosje zitten.

Wat later op de dag gebeurt hetzelfde. Weer wil ze aan de wandel gaan als ik langsloop. “Blijf maar gewoon lekker zitten”, zeg ik tegen haar.
“Maar ik wil staan”, is haar reactie.

“Ik sta al en dat is echt wel genoeg”, antwoord ik haar. Weer die verbouwereerde blik, maar gelukkig blijft ze weer een poosje zitten.

En weet je, dit klinkt misschien allemaal heel naar. Want waarom zou ze niet mogen lopen? Nou, gewoon omdat ze val-gevaarlijk is. Ze zou dus zomaar een heup kunnen breken en dat is een ramp als iemand dementerend is. Zo iemand moet naar het ziekenhuis, is niet instrueerbaar en zal dus ook daar iedere keer op willen staan. Daar zijn ze in het ziekenhuis niet op ingesteld.  Buiten dat heeft de fysiotherapeut besloten dat ze alleen met rollator en onder begeleiding van één van ons mag lopen. Laat dat nou ontzettend lastig zijn, want daar hebben wij domweg niet altijd de tijd voor. Zeker niet op zo’n dag dat zij ieder half uur uit haar stoel opstaat. En dan moet je toch wat. Vandaag hadden mijn acties resultaat. Morgen is dat hoogst waarschijnlijk weer anders en heeft ze misschien wel maling aan wat ik zeg.

Leave a Reply

