Klein en nietig

Voor vandaag was er geen regen voorspeld. Gewoon helemaal geen regen, ook niet een beetje of wat buien. Nee, vandaag werd onze eerste compleet regenloze vakantiedag. Heerlijk, want nu konden we eindelijk wandelen in plaats van een kasteel of stad bezoeken. Ook leuk hoor, begrijp me niet verkeerd.

Het kasteel in Vianden was prachtig. Luxemburg, Trier en Saarburg zijn leuke plaatsen, waar we veel kerken bekeken hebben. Dat kan hier, want ze zijn stuk voor stuk open. Ik houd van de stilte in zo’n oude kerk. Bovendien zijn mijn lief en ik allebei altijd nieuwsgierig wat er voor orgel in staat. Kortom, ik wil gewoon elke kerk die ik tegenkom van binnen bekijken. Dat heeft mijn kleinzoon Jordy dus niet van een vreemde. Ook hij wilde tijdens de vakantie elke kerk van binnen zien. Met z’n vieren in het Dordognegebied hebben ze, op verzoek van Jordy (drie jaar oud), heel wat kerken bekeken. Elke keer weer zei hij, als ze naar binnen liepen: “Mama, wat ruik ik?” Je raadt het al; in elke kerk zeiden mijn lief en ik hetzelfde tegen elkaar. Ik besloot mijn kleindochter Milou, ruim een jaar, niet na te doen. Zij ontdekte de acoustiek en liet haar stemmetje flink galmen.

saab club

Na een nacht slecht slapen, dank zij de mannen van de Saab-club, zaten we wat duf aan het ontbijt. Jemig, wat een leven maakten zij vannacht. De hele dag waren ze met hun Saab aan het rondrijden geweest. Ieder in zijn eigen auto, dus dan spreek je elkaar vrijwel niet. Dat haalden ze ‘s nachts in door met z’n tienen op één veranda te gaan zitten praten en lachen. Rond een uur of half één werd ik er wakker van en bewonderde mijn lief die gewoon verder sliep. Zelfs als ‘het schaap’ lachte. Toch een beetje prinses op de erwt dus, dacht ik nog. Mijn bewondering sloeg na verloop van tijd om in ergernis. Hoe durfde hij zo door te slapen terwijl ik maar lag te woelen en draaien? Nee, ik heb hem niet wakker gemaakt, maar zo tegen vieren stapte hij uit zichzelf uit bed en hoorde de herrie aan. Uiteindelijk deed hij het raam open en riep: “Silence!” (op z’n Frans hè). En zowaar, tegen half vijf hield het lawaai eindelijk op. Het was inmiddels de derde nacht waarin ik slecht sliep. De eerste nacht door het betonnen matras, de tweede door het telefoontje met minder leuk nieuws en nu door de heren van de Saab-club.

Na het ontbijt reden we richting Berdorf. Dat is een dorpje in het deel van Luxemburg dat Klein Zwitserland genoemd wordt. Er stonden wandeltochten van 31, 33 en 34 km aangegeven. Gelukkig waren er ook wat kortere routes. Wij kozen die van bijna 11 km, want uit ervaring weet ik dat je dan best een poosje zoet bent. Loop ik in Nederland rustig 6 km per uur, ik wist dat we dat in dit gebied niet zouden halen. Het staat me nog goed voor de geest dat ik zo’n 4 jaar geleden op wandelvakantie in Oostenrijk was. Daar deden we  tochten van een km of 7 en waren dan een groot deel van de dag onderweg.

berdorf preekstoel

Heel toepasselijk op zondag beklommen we eerst de preekstoel (http://www.berdorf-tourist.lu/nl/preekstoel). Pas daarna begonnen we aan de wandeling. Wat klein en nietig voelden wij ons tussen al die hoge rotsen. We klommen omhoog, moesten door spleten en kieren tussen rotspartijen door, daalden weer af om vervolgens weer omhoog te klimmen. Pieken en dalen dus, net als in het leven. En weet je, het bleek best mee te vallen met mijn conditie. Oké, af en toe stond ik wel te hijgen als een postpaard, maar zweten als een otter deed ik niet. Dat heeft vast te maken gehad met de hoge luchtvochtigheid de eerste dagen. Misschien ook nog wel met mijn verkoudheid. Mijn bloed kroop die dagen als stroop door mijn aderen. Daar had ik nu geen last van. Goddank, ik hoef niet naar de sportschool. Dat hardlopen kan ik ook achterwege laten. Blijf ik toch maar gewoon lekker wandelen.

berdorf 2berdorf 1

2 thoughts on “Klein en nietig

Leave a Reply

