Geluidsoverlast

geluidsoverlast

Ik weet nog goed dat ik aan de vorige eigenaar van dit huis vroeg of de woning erg gehorig was. Zij verschoot van kleur en liet weten dat de buurjongen nog wel eens de radio wat hard aan had staan. Vervelend, maar daar vroeg ik het niet om. Ik speel dagelijks piano en ik weet dat die geluidstrillingen via de betonnen vloer naar de rest van de huizen gaat.

Mijn buren horen mij inderdaad als ik piano speel. Aan de ene kant wonen buren die daar geen punt van maken. Zij vindt het zelfs wel prettig en rustgevend. Laat ik eerlijk zijn, ik speel op niveau dus gepruts is het niet. Het betekent echter ook dat ik dagelijks studeer, want ik heb nog steeds pianoles. Heerlijk vind ik dat.

De andere buren vinden het geloof ik niet zo heel fijn. Vooral hij houdt niet zo van pianomuziek. Dat is jammer voor hem, aan de andere kant houden wij ook niet van de ‘boenkeboenke-muziek’ die zoonlief daar regelmatig hard aan heeft staan. Hij moet dan even los en dat moet kunnen vindt hij. Dat dit dan zo hard moet dat wij de teksten van de muziek kunnen verstaan gaat ons wat te ver.

Nu, anderhalf jaar verder is het gelukkig een stuk minder. Het heeft wat botsingen gegeven en steevast was hun reactie: “Maar wij horen de piano ook.” Dat klopt, want ik speel dagelijks een half uur tot drie kwartier. Altijd overdag en als ik al eens ‘s avonds speel is het altijd direct na het eten. Na half acht ga ik echt niet meer achter de piano. De muziek van de buurjongen hoorden wij vaak diverse keren op een dag. Oké, inmiddels niet zo heel vaak meer. Slechts een enkele keer moet hij weer los.

Sinds kort heb ik een nieuwe pianodocent. Het viel mij op dat hij een kleed onder de vleugel heeft liggen. Dat zette mij aan het denken en vandaag gingen wij op zoek naar een loper die onder de piano kan en niet opvalt. Op naar Kwantum, die heeft vaak best voordelige coupons of restanten vloerbedekking. Bij de lopers stond nog een een kleine rol, donker van kleur en met rubberen onderlaag. Precies wat wij zochten. Acht euro de strekkende meter. Het hele stuk was krap twee meter lang en al gauw bedacht ik dat wij daar toch korting op zouden moeten krijgen. Ik bedoel maar, wie koopt er nu een loper van minder dan twee meter. Ik liet die opmerking vallen en de verkoper ging er direct in mee. Hij schreef een bon uit en we kregen het hele stuk voor acht euro mee. Dat scheelde ons minimaal een euro of vijf.

Wij vervolgden onze weg en keken nog even naar een stuk raamfolie. Na de ramen van de huiskamer moest het badkamerraam nog van een stukje voorzien worden. Bij Trekpleister waren de rollen in de aanbieding, maar uiteraard was de hele voorraad op. Bij Kwantum waren ze beduidend duurder. Een rol van twee meter voor tien euro. We hebben helemaal geen twee meter nodig. Er lag ook een rol zonder verpakking waar een stuk uitgeknipt bleek te zijn. Raar, zoiets doe je toch niet. Aan de andere kant kon het voor ons wel eens korting opleveren. Mijn lief en ik naar de balie met die vraag en eerlijk gezegd was ik ook wel benieuwd waarom dat stuk uit de rol was geknipt. Volgens de verkoopster was dat gedaan voor iemand die thuis een stukje uit wilde proberen. Nog nooit van gehoord en best wat raar dat ze die rol dan gewoon in het schap laten liggen. Maar korting kregen we, zelfs flinke korting, want voor twee euro vijftig mochten wij de aangebroken rol meenemen.

Geweldig vond ik het, want voor tien euro vijftig waren we gewoon klaar. Wat ik al niet over heb om de overlast zo klein mogelijk te houden. Eerlijk is eerlijk, het raamfolie was daar ook voor bedoeld. Niet voor het geluid, maar voor de inkijk.

Leave a Reply

