Olifanten in Avifauna

Avifauna

Een aantal jaar geleden belde mijn leidinggevende mij met de vraag of ik alsjeblieft mee kon naar Avifauna. Alles was geregeld, maar de gediplomeerde verzorgende was onverwacht ziek geworden. Als je op reis gaat met bewoners uit een verpleeghuis moet die er echt bij zijn vanwege het verzekeringstechnische verhaal. Door schade en schande wijs geworden vroeg ik bedenktijd. Ik moest iets anders afzeggen en wist niet of ik dat er voor over had. Uiteindelijk belde ik na tien minuten dat ik er aan kwam.

In Avifauna kreeg ik een omvangrijk persoon toegewezen. Haar mocht ik de hele dag begeleiden. Volgens mij heb ik er flinke spierballen mee gekweekt die dag. Avifauna is namelijk nogal heuvelachtig en de paden zijn niet echt op rolstoelen berekend.

We besloten de dag met een bezoekje aan de roofvogelshow. Het was flink warm geworden zodat we de meeste bewoners een hoed op zetten en voor de zoveelste keer met zonnebrandcrème insmeerden. Het was een fantastische show maar of onze bewoners daar iets van meekregen betwijfel ik. Ongemerkt observeerde ik de boel en daar had echt niemand erg in hoor. Stuk voor stuk zaten te knikkebollen in hun stoel. Niemand kan mij dan ook kwalijk nemen dat ik me afvroeg wie we hier nu eigenlijk een plezier mee deden.

Op de terugweg maakte ik hier en daar een praatje en vroeg aan één van de bewoners of ze het leuk had gevonden. Een ietwat moeilijke vrouw die niet snel tevreden te stellen was. Ooit werd ze als palliatieve patiënt opgenomen en was ze er van overtuigd dat ze dood zou gaan. Na een maand of wat knapte ze echter op en moesten we haar voor haar bestwil gaan mobiliseren. Dat heeft ze ons altijd kwalijk genomen. Teleurgesteld zei ze vaak: “Ik kwam hier om dood te gaan en zelfs dat werd me niet gegund.” Lastig hoor.

olifanten

Ze had het deze dag toch wel naar haar zin gehad. Het was leuk in Avifauna, vooral bij de OLIFANTEN.

Leave a Reply

