Niet-aangeboren-hersenletsel

NAH

Ze logeert een poosje bij ons. Haar echtgenoot is ernstig ziek en kan de zorg op dit moment niet aan. Zij is dementerend en heeft daarnaast, door een hersenbloeding, een niet-aangeboren-hersenletsel. Nogal complex dus.

Aan één kant heeft zij een verlamming, maar met haar goede hand probeert ze ons te slaan, te krabben en te knijpen als we haar verzorgen. De zorg moeten we daardoor met z’n tweeën doen, zodat er bij elke handeling iemand is die haar hand vasthoudt. Dit is al tijden zo, ook thuis wanneer ze door de thuiszorg geholpen werd.

Het slaan, krabben en knijpen lijken geen impulsieve reacties, maar gerichte acties waar ze soms bij lacht. Humor van onze helpt niet, net zo min als streng toespreken. Uitleggen dat je haar hand moet vasthouden als ze probeert te slaan helpt even, maar deze informatie is vrij snel bij haar verdwenen. We zoeken met z’n allen naar en manier om haar te verzorgen op een manier die zowel voor haar als voor ons prettig is.

Bij vlagen vertoont ze hetzelfde gedrag als je haar helpt met eten. Vandaag bedacht ik dat zij met haar ene hand misschien wel zelf de lepel kan hanteren. Ja, ik bedoel maar, als je gericht kan slaan, krabben en knijpen moet zelfstandig eten ook kunnen. Bij de eerste hap help ik haar en dan vraag ik of zij zelf wil eten. Er komt weinig reactie, dus zet ik de kom met pap bij haar neer. Ze kijkt er naar, pakt de lepel en brengt hem naar haar mond. De lepel is flink vol, dus er valt een klodder pap op haar servet. Net als ik een compliment wil geven en mijn collega er op wil attenderen bedenkt zij zich. Ze smijt met een grote boog de lepel door de huiskamer. Spetters pap vliegen in het rond.

Jammer. Misschien vond ze het vervelend dat ze kliederde. Morgen weer een dag met weer nieuwe kansen.

2 thoughts on “Niet-aangeboren-hersenletsel

Leave a Reply

