Mijn kampeervakantie – De traumahelikopter

21 juli 2015

traumaheli

Daar waren ze al. Rond tien uur reed mijn dochter, met haar kinderen de camping op. Jordy had er al lang naar uitgekeken. Vroeg alle dagen of ze morgen dan eindelijk naar Texel gingen. Naar oma met haar tent.

Jordy vertelt over de grote boot waarmee hij naar Texel gevaren is. Ondertussen kijkt hij op de camping zijn ogen uit. Al die grote tractoren, maar ook dat kleintje waar een jongen in rondrijdt. Het is allemaal reuze spannend. Milou moet even wennen, maar kruipt op een gegeven door het gras. Eerst naar de buren links, daarna naar de buren rechts.

Samen met Jordy ga ik naar het sanitairgebouw. Onderweg komen we de grote trampoline tegen. Daar moet hij toch echt 21 juli 15 (3)even op. Heel even dan, want er zijn ook wat grotere kinderen aan het springen en het gaat er wild aan toe. Stel dat hij er af valt. Ik moet er niet aan denken.

Na de koffie vertrekken we naar Boerderij De Bonte Belevenis. Daar beleef je werkelijk van alles. Samen met Jordy kneed ik deeg voor een broodje. We doen er maanzaadjes op. Het gaat de oven in en we mogen het na een uurtje ophalen. In de tussentijd gaan we andere dingen doen: Op de tractorbaan, dan naar de skelterbaan waar ik Jordy moet duwen omdat de skelters net te groot zijn. De glijbaan, de wip en ook op de trampolines, die in de grond verzonken liggen. Minder gevaarlijk dus, maar toch goed uitkijken.

Milou vindt het ook prachtig op de trampo. Ze kruipt er op rond, laat zich op haar buik vallen en heeft daar een grote grijns bij op haar gezicht.

Als het broodje klaar is vertrekken we naar het strand. “Waar is de zee, oma?” wil Jordy weten.

21 juli 15 (4)

Hij kijkt zijn ogen uit. Zo’n grote zee!! Daar wil hij in. Eerst even in het kleine beetje water wat vlak bij de strandvlag is. Daar spettert hij vrolijk in rond, maar toch wil hij liever naar de zee met al die golven. Ik ga met hem mee en samen springen we over de golven heen, of we rennen voor de golven weg. Terug het strand op. Wat hebben we een lol samen.
We lopen weer naar mijn dochter en ik ga in het zand zitten. Milou vind dat zand overigens maar niks. Ik neem haar op schoot, pak wat schelpjes uit het zand en laat haar daarmee spelen. Langzaam begint ze aan het zand te wennen. En ja hoor, daar gaat ze weer, kruipend over het zand. Met één oog hou ik haar in de gaten.

Later nog een keer met Jordy het water in en dan is het tijd om weer af te drogen en aan te kleden.

Net als we terug willen lopen zien we twee ambulances en een politiemotor. Dat is wat voor Jordy, hij vindt het allemaal reuze spannend. We moeten even blijven wachten, want de ambulance broeders moeten het strand op. Er heeft iemand een hartstilstand gekregen, horen we. We schrikken er van. Dat is niet zo best. Als ik achterom kijk zie ik dat er iemand gereanimeerd wordt.
Bij het strandpaviljoen willen we een ijsje kopen. Het voelt wat gek, terwijl er verderop zo’n drama aan de gang is. Voor iedereen gaat het leven gewoon door, behalve voor die ene. Er landt een traumahelikopter op het strand. Voor Jordy wordt het steeds spannender. Milou heeft hier allemaal geen erg in. Die zit hevig met haar ijsje te knoeien. Geeft niks, ze geniet er van.

“Weet je waarom die helikopter op het strand landt?”, vraagt mijn dochter aan Jordy. “Dat is omdat er iemand heel erg au heeft en naar het ziekenhuis moet worden gebracht”. Ik luister en ben blij dat ze het op deze manier aan hem vertelt.

Het is al met al een geweldige dag. Jordy heeft op één dag zo ontzettend veel beleefd dat het lijkt alsof hij veel langer op Texel is geweest. Ze gaan weer naar huis en het is even best heel stil, maar niet vervelend stil. Ik zit voor mijn tent nog lekker na te genieten van deze dag.

4 thoughts on “Mijn kampeervakantie – De traumahelikopter

Leave a Reply

