Mijn Kampeervakantie – Malle Pietje

mallepietje2

16 juli 2015

k ben zó blij met m’n toiletemmer. Twee keer moest ik ‘m gebruiken die eerste nacht. Wennen aan alle geluiden, vaak wakker en dus plassen. Wennen aan de lichte omgeving, want ja zo’n polyestertent laat nu eenmaal licht door. ‘s Morgens werd ik dan ook al om half zes wakker. Alsof ik naar mijn werk moest. Nog maar even blijven liggen, wat weggedommeld en om half acht de slaapzak uit.

De buurman op het hoekje is ook wakker. Hij lijkt, werkelijk waar, op Malle Pietje. Je weet wel, van Swiebertje. In zijn eentje kampeert hij in een klein koepeltentje. Hij begint direct enthousiast te praten, terwijl ik denk: “Oeps, een beetje zacht, iedereen ligt nog op één oor.
Samen lopen we naar het sanitairgebouw en Malle Pietje licht zijn doopceel. Hij is, 72 jaar oud, op de fiets uit Ommen gekomen. Van de campingboer kreeg hij een tafeltje en een stoeltje, anders had hij op de grond moeten zitten. In de douche heeft hij ze schoon gespoeld en kreeg toen op zijn kop. Dat had hij buiten moeten doen, want de campingboerin had de douches net schoongemaakt. Een poosje geleden is zijn schoonzuster overleden en daar moest hij heen. Toen heeft hij zijn ex gebeld, die uiteraard niet bereikbaar was. Daarom belde hij met haar nieuwe man. Ze bleken op visite te zitten bij kennissen en zij begon direct te vitten dat ze niet begreep waarom hij haar man belde. Uiteindelijk nam ze het hem niet kwalijk, vanwege die overleden schoonzuster. Zijn dochter had hij al vijftien jaar niet gezien en die belde hem ineens toen hij jarig was. Hij noemde de datum er bij, maar die weet ik niet meer. Via zijn dochter kwam hij op het overstappen van de PKN naar de evangelische gemeente en uiteindelijk liet hij nog weten dat zijn maat vier weken de NRC voor hem liep. Want ja, dat doet hij nog steeds. Je moet uiteindelijk wel iets om handen hebben. Of ik ook verwanten had, wilde hij weten. Ik vertelde hem van mijn lief, mijn drie kinderen en zes kleinkinderen. O hemel, daar ging hij weer op in, want zes kleinkinderen is wel veel. Voordat hij verder kon praten zei ik dat ik wel heel nodig naar het toilet moest, wat niet zo gek was, want we waren zo’n drie kwartier verder.

Na mijn ontbijt, in het zonnetje voor de tent, startte ik mijn wandeling terug naar de veerboot. Niet dat ik alweer terug wilde. Nee, ik ging een fiets huren. Het tochtje te voet duurde zo’n veertig minuten. Heerlijk de wind in de haren, waardoor ik wel een wild kapsel kreeg. Het zat echt voor geen meter. Maar goed, ik deed het er maar mee.

16-7-2015 (5)

‘s Middags op de fiets naar Den Hoorn, naar de zomermarkt. Lekker slenteren langs de kraampjes. Het kerkje van binnen bekeken en even zitten luisteren naar een toerist die achter het orgel was gekropen. Spijtig bedacht ik dat het jammer was dat mijn lief niet mee was. Hij had vast ook wel even op dat orgel willen spelen. Buiten zag ik op een poster dat er ‘s avonds een concert in de kerk zou zijn van The International Holland Music Session.

Na mijn avondeten, aardappelen, sperziebonen en een karbonaadje allemaal op die ene gaspit klaargemaakt, ben ik terug naar dat kerkje gegaan. Voor de pauze speelde er een pianist uit Letland en na de pauze waren de pianist en cellist uit Hongarije aan de beurt. De cellist had duidelijk last van de hand waar hij de strijkstok in vasthield. Hij strekte zijn vingers, knakte ze zelfs, maakte een vuist en strekte de hand weer voordat hij aan het volgende stuk begon. Ik heb zitten genieten. en vond het jammer dat het al na anderhalf uur afgelopen was.

16-7-2015 (1)

Daarna, telefonisch, mijn lief nog even gesproken voordat ik mijn slaapzak weer opzocht. Moe van de hele dag buiten bivakkeren viel ik vrij snel in slaap.

3 thoughts on “Mijn Kampeervakantie – Malle Pietje

  1. De buurtcamping Egeldonk bij mij om de hoek is een beetje verwaaid door de storm.

    Ik hoop dat jij minder last van de storm hebt gehad.

    Elke camping en en kampeertocht heeft weer zijn eigen mooie verhalen!

    Vrolijke vakantiegroet,

Leave a Reply

