Oude mevrouw

Oude mevrouw

Voor me uit liep een vader met zijn zoontje van een jaar of drie. Iets achter hem liep de moeder van het jongetje gezellig te praten met een vriendin. Erg snel liepen ze niet, het was geslenter van de bovenste plank. Maar ach, met zo’n ventje van drie kan je waarschijnlijk ook niet sneller. Bovendien hadden ze een iets andere huidskleur dan ik en zijn ze van oorsprong gewend het wat rustiger aan te doen. 

Ik passeerde het stel en bij de voetgangersoversteekplaats en drukte de knop van het verkeerslicht in. Het was rood en dat blijft het daar ook altijd vrij lang. Het stel kwam dichterbij en de moeder van het jongetje zei al direct: “Kan het ook wat vlugger hier?” Dat verbaasde me nogal, want veel haast leken ze niet te hebben.

“Voor mij is het groen hoor”, zei de vader en samen met het jongetje stak hij alvast over. Meestal hou ik mijn mond, maar nu was ik in een bui dat ik het niet kon laten. “Mooi voorbeeld geef jij”, zei ik. Tot mijn verbazing kreeg ik bijval van de vriendin van de moeder van het jongetje. Dat leverde bij de vader van het kind een hoop frustratie op. Hij keek achterom en beet mij toe: “Daar hoef jij je niet mee te bemoeien!”

“Participatiemaatschappij”, reageerde ik. Hij nam het me niet in dank af. “Dan hoef jij je er nog niet mee te bemoeien, oude mevrouw!” En ik me maar verbeelden dat ik er nog jong uitzie voor mijn leeftijd. Maar echt, hij zei letterlijk, ‘oude mevrouw’. Inmiddels was het verkeerslicht groen geworden, ik liep ze voorbij en haalde nadrukkelijk mijn schouders op.

Het was goed dat hij me niet een oud wijf noemde. Dan had ik gereageerd: “Als jouw zoon je voorbeeld blijft volgen en een keer doodgereden wordt, dan zal je nog wel eens aan mijn woorden denken”. Misschien had ik dit gewoon moeten zeggen…..

Toen mijn kinderen klein waren bleven wij keurig op groen licht wachten. Als een andere voetganger gewoon doorliep riepen wij vervolgens in koor: “Ooohh! Dat mag helemaal niet.”

One thought on “Oude mevrouw

Leave a Reply

