Koudwatervrees

koudwatervrees

Samen met mijn lief ging ik vandaag naar de Kamer van Koophandel in Zwolle. De afspraak had ik online gemaakt en het voorbereidende werk was al gedaan. Het was zo ver, ik ging mijn eigen bedrijf “Voeding & Gewicht” inschrijven. Daarmee ben ik dus van het ene op het andere moment ondernemer.

De opleiding heb ik met succes afgerond en mijn ‘stage’ bestond uit een aantal proefcliënten. Het streven was om eind mei klaar te zijn, maar doordat ik ineens weer een baan had ging het een maandje langer duren. In die tijd ontstonden ook de nodige twijfels of het me allemaal wel zou lukken. Niet het afronden van de opleiding, maar meer het opbouwen van mijn praktijk.

Ik besloot de hele onderneming over de zomerperiode heen te tillen, tot ik de laatste examenopdracht moest maken. Dit mocht gewoon thuis en bleek een praktijkopdracht te zijn. Er moest een ondernemersplan komen en een folder worden ontworpen. Bovendien waren er wat boekhoudopdrachten en een opdracht over de inrichting van mijn praktijkruimte. Door daar mee aan de slag te gaan kwam mijn eigen bedrijf steeds een stapje dichterbij. En zie nu, de zomerperiode is nog maar net begonnen. Toch til ik het ondernemen over de zomerperiode heen, want de verdere voorbereidingen kosten ook de nodige tijd.

Je zou zeggen dat ik nu uitzinnig van vreugde zou moeten zijn. Het is raar met mij, want ik ben dat niet.  Sterker nog, toen ik met mijn lief bij de KvK zat en alle papieren had getekend voelde ik een huilbui opkomen. Gelukkig ging dat gevoel over toen mij de hele handel overhandigd werd. Daarna zijn mijn lief en ik de stad in gegaan en heb ik een map gekocht voor de papierwinken en een ordner voor de rekeningen. De eerste twee zitten er al in: die van de KvK en die van HEMA.

Eenmaal thuis heb ik een zakelijke betaalrekening aangevraagd en mijn lief gemachtigd. Nu is het wachten op mijn diploma zodat ik me aan kan melden bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland. Hiermee zorg ik er voor dat cliënten de rekeningen in kunnen dienen bij hun zorgverzekering. Ze krijgen niet alles vergoed, maar toch wel een deel.

Zelfs nu ik zit te schrijven wil het maar niet lukken om me uitzinnig van vreugde te voelen. Gek en ook weer niet gek, want ik herken het wel een beetje van andere keren dat ik iets afrondde en daarmee aan iets nieuws begon. Het zal wel een beetje te maken hebben met “koudwatervrees”. Gelukkig weet ik zo langzamerhand dat dit vanzelf overgaat. Ik prent mezelf dus goed in dat ik vanaf vandaag gewoon een ondernemer ben. Iemand met een eenmanszaak, een zzp’r dus. En nu komen er toch weer wat traantjes, maar deze keer omdat ik toch enorm trots ben op mezelf. En die koudwatervrees? Die gaat echt wel weer over.

4 thoughts on “Koudwatervrees

Leave a Reply

