Wat is de bedoeling?

Bedoeling

Dat is een interessante vraag: Wat is de bedoeling? Waarvan, zul je misschien denken. Tja, ik bedoel dit nogal ruim alhoewel ik op ideeën werd gebracht tijdens een studiebijeenkomst op het werk. Daar werd ons uitgelegd dat je vanuit een cirkel moet denken. Het middelpunt is de bedoeling, dat is het vertrekpunt. Daar omheen zit onze leefwereld en daar omheen de systeemwereld. Dat zijn de regels die noodzakelijk zijn zodat het geen ongeorganiseerde puinhoop wordt.

Vaak werken we van buiten naar binnen en dan krijg je het volgende:

de kapotte roltrap: www.youtube.com/watch?v=47rQkTPWW2I

de paarse krokodil: www.youtube.com/watch?v=mJipJwDPJ-g

We kunnen dus beter van binnen naar buiten werken: Wat is de bedoeling, hoe pas ik dit toe in de leefwereld en welke regels kan ik daarbij gebruiken? Tijdens deze uitleg kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk altijd al zo werk. Ook in de ouderenzorg, mogelijk doordat ik daar pas twaalf jaar werkzaam in ben. Het werd me overigens niet altijd in dank afgenomen hoor. Ik had heel wat botsingen met de verpleeghuisarts. Neem die keer dat een dementerende vrouw een hersenbloeding kreeg. Voor die tijd was ze nog redelijk mobiel met haar rollator en scharrelde ze lekker rond. Na die hersenbloeding was ze druk, zenuwachtig, onrustig en zeer valgevaarlijk. Ze stond zo maar op uit haar rolstoel, ging aan de wandel en daar lag ze weer. Om haar te beschermen vroeg ik familie of we een werkblad op haar stoel mochten plaatsen. De verpleeghuisarts was vrij, maar ik mailde hem hier direct over. Wat kreeg ik, en public, de wind van voren zeg. De regels waren dat ik eerst hem moest raadplegen, daarna mocht ik pas de familie de familie inschakelen en ik mocht zeker niet op mijn eigen houtje zulke beslissingen nemen. En dan te bedenken dat ik ze niet eens op mijn eigen houtje nam, want het hele team had hier zijn stem in. Tja, die regels kunnen behoorlijke obstakels zijn.

Buiten dat kwam ik tot de conclusie dat ik in mijn privé leven meestal ook op die manier te werk ga. Het wordt niet door iedereen begrepen en soms heeft men daardoor een oordeel over mij en dat is niet altijd leuk.
Neem bijvoorbeeld onze zomervakantie. Mijn lief gaat met zijn twee kinderen op vakantie en ik ga in mijn eentje kamperen. Ik ben bang dat er veel mensen zijn die dat raar vinden en er de volgende mening op na houden: “Je wist toch waar je aan begon toen je met je lief trouwde. Je wist dat hij die twee nog jonge kinderen had, dan is het toch de bedoeling dat je je daar voor inzet? Dat je het leven voor hen zo prettig mogelijk maakt?” Ik ben niet alleen bang dat er mensen zijn dit dit zo zien, ik weet het zelfs zeker, want het is mij een aantal keer op die manier onder mijn aandacht gebracht.

Maar wat is nu precies de bedoeling? Volgens mij dat wij allemaal een fijne vakantie hebben. Dus niet een vakantie die voor een aantal mensen leuk is en voor één doodvermoeiend. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Ik heb er dus voor gekozen om niet met mijn lief mee te gaan en ga alleen. Zij hoeven geen rekening met mij te houden, ik loop niet met allerlei irritaties rond en we komen allemaal weer blij terug van onze vakantie. Want dat is toch de bedoeling? Het lijkt veel op “omdenken” en volgens mij toon ik hiermee lef in plaats van dat ik me aan mijn verantwoordelijkheden onttrek.

2 thoughts on “Wat is de bedoeling?

  1. Jouw inleiding heb ik wat minder (uhh helemaal niets) mee. Het toespitsen op jouw tent wel. Dat vind ik heel knap, een omdenk-theorie die jij in de praktijk brengt. Chapeau.

Leave a Reply

