Heimwee

Heimwee

Heb ik dat, heimwee? Nee, volgens mij niet. Toch overviel mij vandaag een wonderlijk gevoel toen ik door Middenbeemster reed en later in Purmerend rondliep.

Van mijn jongste dochter en schoonzoon is gisteren De Oorsprong, een kindvriendelijke lunchroom, geopend in Purmerend en mijn oudste dochter en schoonzoon kregen vandaag de sleutel van hun huis. Dit (en later Middenbeemster) is de omgeving waar ik van mijn 22e tot mijn 53e heb gewoond.

heimwee 1

Vandaag paste ik op de kinderen van mijn oudste dochter, terwijl zij naar de notaris gingen. Daarna ben ik mee gegaan naar hun nieuwe woning. Deze buurt ken ik niet zo goed. Toen ik echter naar de Middenbeemster reed om bij de kaasboerderij van die heerlijke Beemster kaas te kopen overviel mij toch een heimwee-achtig gevoel. En echt heimwee was het niet eens. Het had misschien ook met het mooie weer te maken. Toen ik nog in Middenbeemster woonde liep ik regelmatig naar de kaasboerderij. Daar was ik dan twee keer een half uur zoet mee. Ik woonde boven de slagerij, in een monumentenpand. Niet geïsoleerd dus en zonder dubbele beglazing.  In de zomer was het er heel warm terwijl ik in de winter flink moest stoken, want er steeg heel wat kou vanuit de slagerij naar boven. Een koude vloer dus en vaak ook koude voeten. Evengoed woonde ik er prettig en mijn leven was in die tijd overzichtelijk. Ik had een fulltime baan, zong in een kamerkoor, had pianoles en woonde alleen.

Echt overzichtelijk kan ik mijn leven nu niet noemen. Ik schep voor mezelf wel orde in de chaos die soms ontstaat. Dan geef ik er weer een richting aan, maar vervolgens gebeurt er weer iets wat die orde weer overhoop gooit. Misschien mis ik gewoon het overzichtelijke en heeft het helemaal niets te maken met Purmerend en/of Middenbeemster.

Heimwee 2

Later liep ik door het centrum van Purmerend. Doordat ik zonder mijn lief was, verdween mijn huidige leven gewoon even naar de achtergrond. Als iemand me had gezegd dat ik gewoon daar ergens woonde had ik het helemaal niet vreemd gevonden. Ik raakte er wat van in de war, maar parkeerde dat gevoel maar even. Wat kon ik hiermee? Niets uiteindelijk, en ik weet uit ervaring dat dit gevoel weer verdwijnt als ik weer onderweg naar huis ben.

IMG_3973

In de Oorsprong kreeg ik koffie en appeltaart geserveerd door mijn dochter. Het is een mooie ruime zaak met een geweldige speelruimte voor kinderen. Mijn dochter en schoonzoon hebben zeker 6 weken hard gebuffeld om de boel voor elkaar te krijgen. Mooi om te zien hoe ze hier hun schouders onder zetten. In die zes weken reed ik een aantal keer heen en weer om op hun kinderen te passen. Een enerverende ervaring, maar ook een heel leuke. Mijn kleinkinderen meemaken zonder dat hun ouders er bij waren is een hele goeie manier om ze goed te leren kennen. Zo ging ik met die twee op de

fiets om een bezoekje aan de kinderboerderij te brengen. Een andere keer ging ik met ze, ook op de fiets, naar mijn oudste dochter en haar gezin en uiteraard ook naar mijn zoon en zijn gezin. Ik vond het reuze makkelijk dat ik daar de weg wist. Ook tijdens het fietsen overvielen mij allerlei gevoelens.Voor mijn gevoel was ik even terug in de tijd, want vroeger fietste ik hier met mijn eigen kinderen. Eén voorop, één achterop en één naast me. Niet zo gek dus dat het fietsen met mijn kleinkinderen zo vertrouwd voelde.

En toch, heimwee heb ik niet. Het zijn van die gevoelens die naar boven komen, ik heb er ook geen invloed op. Vandaag deelde ik dit gevoel met mijn lief en hij vond het helemaal niet vreemd. Hij heeft hetzelfde als hij in Apeldoorn is. Dan is hij ook ineens “thuis”. Maar ook bij hem verdwijnt dat gevoel zodra hij weer in de auto stapt en naar huis rijdt.

Leave a Reply

