Mijn wapenarsena

mijn wapenarsenaalGoh, bleek ik toch mijn gummiknuppel, pepperspray en zakmes niet nodig te hebben. En dat terwijl ik het zo’n goed idee vond om ze mee te nemen toen ik met de trein naar Leiderdorp ging. Met deze uitrusting kon toch mooi een conducteur helpen die gemolesteerd werd door een reiziger die boos was omdat hij aangesproken werd op het “zwartrijden”.

Al direct toen ik door de incheck-poortjes ging vroeg ik me af hoe het bestaat dat er nog “zwartrijders” zijn. Met geen mogelijkheid had ik het perron kunnen bereiken zonder in te checken. Iets wat bij mij overigens op nogal wat problemen stuitte. Omdat ik niet bepaalde een doorgewinterde treinreiziger ben besloot ik een E-ticket te bestellen. Mijn OV-chipkaart had nog wel wat saldo maar helaas niet genoeg voor deze reis. Wel heb ik het in de bus gebruikt. Dat gaf overigens ook nogal wat gedoe.

Maar eerst die trein. Ik moest inchecken, geen idee hoe of wat, dus pakte ik mijn OV en hield ‘m voor het apparaat. “Saldo te laag”. Ja dat wist ik ook wel, maar wat nu. Om me heen kijkend zag ik dat iedereen met zo’n kaart incheckte. Werkelijk niemand had een E-ticket. Was ik dan echt de laatste persoon in Nederland die zo ouderwets reisde? Op naar het enige loket, een klein hokje midden in de stationshal, om te vragen hoe ik in vredesnaam het perron op kon komen. “Mevrouw, op uw E-ticket zit een barcode, die moet u er voor houden”. Ik voelde me redelijk stom, want dit had ik zelf ook kunnen bedenken. Zo’n zelfde stommiteit beging ik in de bus. Ik hield mijn OV chipkaart niet tegen de goeie plek op dat apparaat en volgens mij was het toen echt wel overduidelijk dat ik nooit met openbaar vervoer reis.

Eenmaal in de trein zat men, het was ‘s morgens even na achten, te slapen of zijn smartphone te checken. Tegenover me een vrouw op leeftijd die ieder ogenblik dat ding tevoorschijn haalde, want dan gaf het ding een riedeltje om aan te geven dat er weer nieuws was. Met verbazing bekeek ik dit even en haalde uiteindelijk mijn boek uit de tas. Ja, gewoon een boek. Zo’n geval met letters die een verhaal vormen. Iets wat je kan lezen dus. Wel stom overigens dat ik van de twee boeken, die in de la lagen, precies het boek had meegenomen wat ik net uit had. Niet goed gekeken dus. Verder gebeurde er helemaal niets. Men sprak niet met elkaar en een conducteur heb ik, zowel heen als terug, niet gezien. Laat staan één die gemolesteerd werd. Daar zit je dan met je goeie fatsoen, bewapend met gummiknuppel, pepperspray en mes.

Waarom zat ik eigenlijk in die trein? Ach, ik moest verplicht de praktijkdag volgen. Gespreksvoering moest getraind worden. Als gewichtsconsulent moet je namelijk gesprekken voeren en vooral goed luisteren naar wat je cliënt zegt. Die zegt vaak niet eens wat ze eigenlijk bedoelt. Lekker handig, je moet dus tussen de regels door luisteren en goed op lichaamstaal letten. Iets wat ik, dankzij mijn proefcliënten al ontdekt heb.

Was het leuk? Ja, eigenlijk wel. Ik vond het heerlijk om zo’n dwarse, niet meewerkende cliënt te spelen. Zo’n vertegenwoordiger van 28 die het suf vindt om zijn eigen lunch klaar te maken en mee te brengen en liever een broodje bal koopt. Vervolgens wil zo iemand wel afvallen. Ik kon ‘m prima nabootsen. Maar ook de rol van gewichtsconsulent was leuk om te doen. Door wat ik in de praktijk al meemaak, kon ik hier best goed mee omgaan. De bal terugkaatsen, vragen stellen zodat iemand uiteindelijk toch voelt dat hij/zij aan zet is. Dat er toch echt iets van haar of hem zelf verwacht wordt.

Aan het eind van de dag weer terug met de bus. Geen conducteur te bekennen. Geen slapende reizigers, maar ‘bellers’. En weer allemaal smartphoners, maar ook mensen met een laptop op schoot “filmpje kijkend”. Zowel heen als terug zag ik maar twee mensen met een boek op schoot. En beide keren was één van die twee ik zelf.

En mijn wapenarsenaal? Dat laat ik volgende keer gewoon thuis.

Leave a Reply

