Een dikke moeder

Een dikke moeder

Mijn oudste kleindochter, drie jaar, gaat binnenkort met de peuterspeelzaal op schoolreisje. Ze gaan naar het Sprookjesbos in Enkhuizen. 

Ik weet nog goed dat haar moeder, mijn jongste dochter, voor het eerst met schoolreisje ging. Ook naar het Sprookjesbos en ik ging zelf als hulpmoeder mee. Uiteraard was het niet de bedoeling dat je je eigen kind in je groepje had. Zo kwam mijn dochter bij een flink uit de kluiten gewassen moeder terecht. Ze hield er bijna een trauma aan over, want deze moeder had duidelijke regels en tijdstippen waarop de kleuters naar de wc mochten En zo gebeurde het dat toen mijn dochter plassen moest dit niet kon. Ze moest het maar even ophouden. Dat valt niet mee als je vier jaar bent.

De weken na het schoolreisje bekeek ze alle dikke moeders met de nodige argwaan. Spelen bij een kindje uit de klas was prima, maar het mocht geen dikke moeder hebben. Dikke moeders waren gewoon niet aardig.

3 thoughts on “Een dikke moeder

Leave a Reply

