Ruilhandel

WW-uitkering

Ik zie er wel wat in. Mijn pianospel ruilen tegen groente en fruit, mijn tekenwerk tegen een knipbeurt bij de kapper. Mijn lief wil vast wel een “kerkdienst spelen” voor een stukje vlees of een pak koekjes en een kop koffie. En nee, hij speelt geen kerkdienst na, hij begeleidt de samenzang op het kerkorgel. In de volksmond heet dat “een kerkdienst spelen”.

“Maar waarom ruilhandel? Hoe kom je daar nu ineens bij?” Ik hoor het jullie gewoon denken. Het komt inderdaad ook wel wat uit de lucht vallen. Maar als je logisch nadenkt dan is het helemaal niet zo gek. We hebben in dit land zo ontzettend veel werklozen en die hebben allemaal recht op een WW-uitkering. Er komen er nog veel meer bij vrees ik. Kijk maar naar de ontslagen in de zorg, dreigende ontslagen bij V&D, Martinair die inkrimpt en ook de KLM boert niet goed. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als dan straks in de zorg de “zorgrobot” allerlei handelingen gaat overnemen vallen er nog meer ontslagen in deze sector. Maar wat dacht je van de supermarkten? Over een paar jaar schijnen er geen caissières meer nodig te zijn, hoorde ik op de radio. We moeten in de toekomst allemaal zelf onze boodschappen scannen. Dan zijn er dus weer minder banen, meer werklozen en nog meer WW-uitkeringen die uitbetaald moeten worden.

Volgens mij zitten we over 20 jaar allemaal in de WW. Het is alleen wel heel vervelend dat er dan niemand meer is die de WW-premie ophoest. Niemand werk dan nog, we doen gewoon allemaal vrijwilligerswerk. Mantelzorgen wordt daardoor natuurlijk wel veel makkelijker. Misschien is daar het beleid van de overheid op gebaseerd. Niemand meer een betaalde baan, allemaal een uitkering en iedereen aan het mantelzorgen.

Er blijft dan één probleem: Als er niemand meer is die WW-premie betaalt weet ik niet precies hoe de uitkeringen uitbetaald kunnen worden. Misschien gaan we wel weer terug naar “ruilhandel”. Kijk, zo komen we ergens. Dan hebben we ook de Euro niet meer nodig. Bovendien maakt het dan ook niet meer uit dat we geen rente meer krijgen op ons spaargeld. Dat moeten we, in de beginfase van deze periode, natuurlijk eerst opmaken. Daarna komt die ruilhandel pas van de grond.

Misschien wordt de wereld dan wel veel socialer. We zijn dan uiteindelijk allemaal afhankelijk van elkaar. Wat ik niet heb, heb jij misschien wel. Wie weet heb ik dan wel weer iets wat jij graag hebben wil. Dat is volgens mij het principe van ruilhandel.

Leave a Reply

