Ben ik gek aan het worden?

verward

Herken je dat gevoel? Het gevoel dat je misschien wel gek of, erger nog, dement aan het worden bent. Dat je je echt niet kan herinneren waar je iets gelaten hebt, terwijl je het vijf minuten daarvoor nog in je handen had? Het overkwam mij gisteren toen ik op mijn kleinkinderen paste. 

Ik had Elise beloofd dat we, als Jelle in bed lag, even een half uurtje televisie zouden gaan kijken. Elise vroeg er zelf om: “Net als sisteren, oma?” De ‘g’ is een moeilijke letter en tijdsbesef is ook wat lastig, want ‘gisteren’ was een week eerder. De afstandsbediening die overal op werkt kon ik niet vinden, dus hanneste ik er met een ander geval heerlijk op los. Het hielp niets, want het beeld sneeuwde en gaf aan dat er geen signaal was. Achteraf bleek ik de instellingen met deze afstandsbediening in de war te hebben gemaakt.
Net op het moment dat ik mijn telefoon uit mijn tas haalde om mijn dochter te bellen zag ik de centrale afstandsbediening liggen. Mooi, dacht ik, dat is dan opgelost en ik zette de televisie aan. Nou ja, ik dacht dat ik dat deed, want weer werd er aangegeven dat er geen signaal was. Dan toch maar mijn dochter bellen. Zij liet weten dat mijn schoonzoon naar huis kwam, omdat hij houtlijm nodig had. Hij zou het wel even oplossen. Weet je dat zoiets al ontzettend dom voelt? Nog veel dommer voelde ik me toen ik mijn telefoon weer in mijn tas deed en daarna de afstandsbediening nergens meer zag. Er lag een totaal ander apparaat op tafel. Het leek wel een rekenmachine. Veel meer knopjes en die zaten in de breedte in plaats van in de lengte. Verdwaasd bekeek ik het ding en vroeg me af hoe dit nu kon en meteen erachter aan dacht ik: “Lekker handig, straks komt mijn schoonzoon en dan heb ik de afstandsbediening weggetoverd”.

Terwijl Elise bij het kleine tafeltje aan het rommelen was, het scherm van de televisie en vrolijk op los sneeuwde begon ik mijn speurtocht. Wat had ik allemaal gedaan? Ik had mijn telefoon uit mijn tas gehaald en ‘m er weer in gedaan. Tas leeggemaakt in de hoop de afstandsbediening daar te vinden. Nee hoor, het kon ook helemaal niet, want zó groot is mijn tas niet. Misschien ergens op de stoel waar mijn tas in stond. Tas aan de kant, nog een tas aan de kant, een losse capuchon aan de kant, kussens er uit en………………………….Nee hoor, geen afstandsbediening.

Wacht, ik had nog een prinsessenschoentje in de verkleedkist terug gelegd. Verkleedkist leeggehaald en natuurlijk lag daar geen afstandsbediening. Tijdens deze hele zoekactie riep ik herhaaldelijk: “Oma begrijpt hier helemaal niets van”. Elise knikte dan vol begrip en herhaalde mijn woorden: “Oma “besrijpt” er helemaal niets van”. Zij had natuurlijk al lang door dat oma in snel tempo aan het dementeren was geslagen.

Mijn schoonzoon kwam binnen en ik legde het probleem uit. Tot mijn verbazing liep hij naar de eettafel, pakte de afstandsbediening op en zei: “Deze had je moeten gebruiken.” Ik bekeek het ding met grote ogen, want hij had hetzelfde apparaat gepakt wat ik op tafel had aangezien voor een soort rekenmachine. Hoe kon dit nu weer? Zo lag het ene op tafel en zo het andere. Was de boel behekst?

Mijn schoonzoon draaide het ding om en toen begreep ik het. Het had ondersteboven op tafel gelegen en had dus aan die kant een totaal ander uiterlijk. Maar waarom was ik dan niet op het idee gekomen om er even goed naar te kijken? Was het dan toch een plotselinge aanval van Alzheimer? Ik denk van niet, want ik kon nog heel goed terug redeneren wat ik allemaal gedaan had zodat ik op die plekken ben gaan zoeken.

‘s Avonds vertelde ik het aan mijn lief en hebben we er smakelijk om kunnen lachen. Toch bleef het gevoel dat ik ineens gek geworden was nog even hangen.

2 thoughts on “Ben ik gek aan het worden?

  1. Heel herkenbaar hoor Wilma. Ik heb de telefoon (handsfree) eens aangezien voor de afstandsbediening en stond er even later verdwaasd naar te kijken hoe het kon, dat er niets reageerde. Gelukkig moest ik er zelf al snel smakelijk om lachen. Kan dus heel gemakkelijk gebeuren! 🙂

    1. Ik bedacht zojuist dat géén van mijn afstandsbedieningen ook knopjes aan de achterkant hebben. Ze zijn allemaal glad, vandaar dat ik de “rekenmachine” niet heb omgedraaid. Maar toch, Jannie, is het goed om te horen dat anderen hier ook wel eens last van hebben.

Leave a Reply

