Rode kool met appel

rode kool met appel

Het is me toch wat! Ik beloof jullie vier recepten met rode kool en ben blijven steken bij de tweede. Nog even en het is zomer. Niemand wil dan nog aan wat voor soort kool dan ook. Dus op de valreep maak ik mijn verzuim nog even goed.

Deze variant is heerlijk, maar je moet er wel van houden om je groente in wijn te koken. Wij smullen hiervan en ook de kinderen van mijn lief vinden het lekker. Nee, nee, ze worden er niet dronken van. Dat zou ik niet in mijn hoofd halen hoor: “Kinderen van mijn lief dronken voeren”. Lijkt me geen goed plan.

Hier komt ‘ie dan:

Ingrediënten voor 2 personen:

  • ¼ rode kool (ongeveer), in smalle reepjes gesneden.
  • 1½ Granny Smit appel in kleine stukjes. De andere helft eet je gewoon lekker op.
  • 1½ dl rode wijn (zie je wel, de hoeveelheid valt best mee)
  • ½ gesnipperde ui en de rest bewaar je, in een goed sluitend bakje, in de koelkast.
  • 2 tenen knoflook, fijngehakt (niet met de knoflookpers doen)
  • ½ theelepel kaneel
  • 1 eetlepel suiker
  • zout en peper (doe ik zelf eigenlijk nooit)

Bereidingswijze:

  • Doe de reepjes rode kool samen met de gesnipperde ui, stukjes appel en fijngehakte knoflook in een pan.
  • Doe de rode wijn en kaneel erbij.
  • Zet de pan op een laag vuurtje en laat 1½ uur zachtjes stoven met het deksel er op.
  • Haal daarna het deksel van de pan en zet het geheel op hoog vuur. Laat het vocht verdampen zodat een mooie stroperige saus overblijft.

Dit is zó ontzettend lekker.

Nu zitten we nog steeds met een restantje rode kool. Daar maak ik meestal een salade van. Heel lekker, maar op dat recept moet je nog even wachten.

Leave a Reply

