Zoenen

zoenen

Gisteren zouden we eigenlijk een stuk gaan fietsen. Doordat we allebei ‘s morgens het een en ander te doen hadden werd het wat later dan gepland. De fietsdrager moest nog op de auto, dan de fietsen er allebei op. Het leek allemaal wat omslachtig. Voor mij te vergelijken met de keus tussen schilderen of tekenen. Schilderen vind ik teveel gedoe. Als ik ga tekenen pak ik het papier en de potloden en dat is dan ook het enige wat ik op hoef te ruimen. Maar dat even terzijde.

We besloten te gaan wandelen en reden naar St. Jansklooster, naar het bezoekerscentrum van “De Wieden”.  Van daaruit liepen we een tocht van 8,9 km. Beiden waren we wat stijf door de activiteiten van de dag er voor. Mijn lief had de hele dag geholpen met schilderen bij mijn dochter en schoonzoon in de zaak. En ik had de hele dag opgepast op mijn kleindochter van drie en kleinzoon van anderhalf. Veel bukken, door de knieën en tillen.

Af en toe zei één van ons: “Hebben we hier al eens gezoend?” Om vervolgens even stil te staan en elkaar te knuffelen. We doen dit vaker, ook als we thuis zijn en gewoon op de bank zitten. Maar ook tijdens “lastige” gesprekken. Gewoon om op die manier de druk van de ketel te halen. Zulke gesprekken zijn soms gewoon nodig. Leuk? Nee. Noodzakelijk? Ja.

DSCN3503

Terwijl we op een verlate weg liepen stopte ik met lopen, spreidde mijn armen en zei: “Hebben we hier al eens gezoend?” Dat hadden we niet, sterker nog, we waren daar nog niet eerder samen geweest. Als een stel verliefde pubers stonden we met de armen om elkaar heen en zoenden we elkaar. Een echtpaar fietste ons achterop en ineens hoorden wij de man zeggen: “Jullie zijn nog gek op elkaar. Dat kan je wel zien. Helemaal top!”. Ze wensten ons nog een fijne dag en fietsten ons voorbij.

Zo zoenen wij ons een weg door het leven dat, net als bij iedereen, zo z’n ups en downs heeft.

2 thoughts on “Zoenen

Leave a Reply

