Tegenvaller

tegenvaller

Soms zit het mee en soms zit het tegen. De economische groei,die valt bijvoorbeeld tegen, hoorde ik vanmorgen op de radio. Je raadt het al, ik was onderweg naar mijn ouders en luisterde naar radio 1. 

De economische groei was hoger ingeschat dan deze uiteindelijk blijkt te zijn. Dan hebben we het nog niet eens over de economische groei in de loop van dit jaar, want die valt ook nog eens tegen. Wat is daar de oorzaak van? De werkloosheid daalt minder snel dan verwacht. En hoe kan dat dan? Door de bezuinigingen in de zorg raakt veel personeel in die sector zijn baan kwijt. Allemaal extra werklozen die recht op een ww-uitkering hebben.

Het eerste wat ik dacht was: “Zijn ze dan ècht dom in Den Haag?”. Ja dus, want zo te horen heeft daar niemand kunnen voorzien dat bezuinigingen gepaard gaan met ontslagen. Dat had ik ze wel kunnen voorspellen hoor, die bui had ik al lang zien hangen.
Nu nog even afwachten of al die extra werklozen straks niet meer kosten dan de bezuinigingen in de zorg opleveren. En dan eens kijken waar ze die ‘onverwachte’ tegenvaller mee gaan compenseren. Ik vermoed dat wij, de Nederlandse burgers, deze op mogen hoesten.

Leave a Reply

