Naar de stembus

stemmenWel stemmen, niet stemmen op 18 maart. Voor mij een heel dilemma, want ik heb geen flauw idee op wie ik moet stemmen. En als ik vervolgens de resultaten van ons stemgedrag bekijk lijkt het ook allemaal grote onzin.

Aanvankelijk dacht ik dat het goed was om uit protest vooral niet te gaan stemmen. In de krant stond de oproep om dit juist wel te doen. Niet stemmen is wat de heren politici graag willen. Dan hoeven ze weinig te veranderen en kan er gewoon even met wat poppetjes geschoven worden zonder dat dit echt grote veranderingen te weeg brengt. Dit is de Jip&Janneke uitleg van hoe ik het begrepen heb.

Ik moet dus wel gaan stemmen. Bovendien voel ik me bij voorbaat al schuldig als ik niet stem. Het is mijn recht en in heel veel culturen hebben vrouwen dit recht niet. Vervelend blijft alleen dat ik niet weet op wie ik moet stemmen. Ik heb me voorgenomen om wel te gaan en dan als volgt te stemmen: “Ienemienemutten, tien pond grutten, tien pond kaas, ienemienemutten is de baas”. En dat allemaal hardop zodat iedereen kan meegenieten.

Zal ik het durven?

4 thoughts on “Naar de stembus

  1. Ik ken het dilemma. Heb altijd links gestemd, omdat dat het meeste met mijn denken en doen overeen komt. Maar ja, als je ziet wat zij er van bakken, wat dan ook nog eens als ‘sociaal’ wordt verkocht. Ik speel(de) met de gedachte om PVV te stemmen en daartoe iedereen op te roepen. Gewoon om een reshuffle in de politiek te forceren. Ik vrees daar toch, op etische gronden, maar vanaf te zien. Doet mij overigens denken aan mijn overweging van de vorige verkiezing, die ik je niet wil onthouden: http://kroondomein.com/stemwijzer/

  2. Tja…………PVV. Ik weet het niet hoor. Ze zeggen wel rake dingen, maar ik heb nog nooit een werkbare oplossing uit hun mond vernomen.
    Misschien moeten we allemaal niet gaan stemmen. Staken dus, dat lijkt me ook wel een signaal naar de heren politici.
    Net je overwegingen gelezen.

    1. Ja, wie weet. Ik heb jaren op dezelfde partij gestemd en als ik af ga op de stemwijzer moest ik ook iets heel anders stemmen. Misschien moet ik toch uit ballorigheid gewoon wel op de PVV stemmen. Als iedereen dat doet mogen ze het ook een keer proberen, net als al die anderen………………………

Leave a Reply

